Kraj

Branża farmaceutyczna chce zmian zasad promocji i reklamy leków

Organizacje branżowe, zrzeszające koncerny farmaceutyczne, optują za zmianą części przepisów ustawy o prawie farmaceutycznym w części dotyczącej promocji i reklamy...

Organizacje branżowe, zrzeszające koncerny farmaceutyczne, optują za zmianą części przepisów ustawy o prawie farmaceutycznym w części dotyczącej promocji i reklamy leków. Choć przepisy zawarte w tym akcie prawnym wejdą w życie dopiero w kwietniu br., to wiele z nich wzbudziło już kontrowersje. “Chcemy doprowadzić do klarownego rozgraniczenia między definicją reklamy o charakterze publicznym oraz informacji medycznej i naukowej kierowanej do lekarzy. Przyjęte zapisy ustawowe wymieszały oba zakresy pojęciowe, uniemożliwiając nam dotarcie z informacją o produktach do specjalistów. Warto dodać, że takie rozgraniczenie istnieje nawet w ustawie antyalkoholowej” – twierdzi Robert Pachocki, członek zarządu Izby Gospodarczej “Farmacja Polska”. Obok Izby zmiany rekomenduje także Stowarzyszenie Przedstawicieli Firm Farmaceutycznych w Polsce. Koncerny farmaceutyczne obawiają się, że w świetle nowych przepisów nie będą mogły organizować sympozjów i szkoleń dla lekarzy, prowadzić mailingu zawierającego analizy medyczne czy też oferować próbek swoich produktów. Nowe obostrzenia prawne dotyczą zarówno leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza, jak i preparatów OTC (m.in. co do zasad tworzenia komunikatów reklamowych). Stanowisko branży farmaceutycznej w tej sprawie zostało przedstawione członkom zespołu ds. prawa farmaceutycznego, powołanego przez ministra zdrowia, który ma się zająć przygotowaniem projektów nowelizacji ustawy. “Powołujemy się na unijną Dyrektywę Rady nr 92/28/EWG z 1992 r., która wprowadza tak ważne dla nas rozgraniczenie. Chcemy, aby jej zapisy zostały dostosowane do naszych lokalnych warunków” – mówi Pachocki. (JP)