M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

PZPN w nowej oprawie zewnętrznej

Marta Daszkiewicz | 15 kwietnia 2011, 06:00

W ramach procesu zmiany identyfikacji wizualnej agencja SaltPepper Brand Design zaprojektowała nowy logotyp dla Polskiego Związku Piłki Nożnej, a także logo dla rozgrywek Pucharu Polski, reprezentacji narodowej i fundacji PZPN.

Proces zmiany identyfikacji wizualnej rozpoczął się jesienią ubiegłego roku. W konkursie na nowy logotyp wzięło udział siedem agencji marketingowych specjalizujących się w brand designie.

W briefie przesłanym do agencji znalazły się informacje na temat odznak organizacyjnych wykorzystywanych przez Związek w jego 90-letniej historii, a także informacje o symbolice używanej przez inne federacje europejskie.

Po wyłonieniu trzech najlepszych propozycji zdecydowano się na przeprowadzenie wśród kibiców badań fokusowych. Z rekomendowanych projektów w styczniu 2011 r. Zarząd PZPN wybrał projekt agencji SaltPepper Brand Design. Jego autorem jest Andrzej Antoniuk, senior designer agencji.

Logo Polskiego Związku Piłki Nożnej ma przestrzenny kształt piłki, zarysowany za pomocą dynamicznego układu biało-czerwonych, połyskujących złotem szarf. W górnej części znaku szarfy układają się w kształt głowy orła – symbol polskości i dumy narodowej. Całość nawiązuje do historycznej ciągłości i odwołuje się do najlepszych tradycji piłkarskich prezentowanych w poprzednim logo. Dynamizm logotypu, podkreślony przez zwijające się wstęgi, ma symbolizować emocje, rywalizację, otwartość i przejrzystość. Trójwymiarowość logo daje możliwości animacyjne, charakterystyczne dla zyskujących na znaczeniu mediów elektronicznych.

Dokonując zmian, chcieliśmy przede wszystkim ujednolicić i uporządkować całą identyfikację wizualną związku. Dotychczas funkcjonowało wiele znaków, często różniących się kolorystyką i stylem. Logo federacji odbiegało od pozostałych logotypów: Pucharu Polski, reprezentacji narodowej czy turniejów dziecięcych. Zdarzało się, że logotypy rozgrywek nie były kojarzone z ich organizatorem. Utrzymanie logotypów we wspólnej stylistyce będzie bardziej atrakcyjne dla kibiców, sponsorów i mediów – powiedział Grzegorz Lato, prezes PZPN.

Poprzez nową oprawę rozgrywek i innych produktów PZPN będzie budować ich wartość marketingową. Nowy znak stanie się punktem wyjścia do stworzenia własnego programu merchandisingowego, opartego na sprzedaży gadżetów i pamiątek za pośrednictwem internetowego Klubu Kibica Reprezentacji Polski.

Stworzenie logotypu dla Polskiego Związku Piłki Nożnej było sporym wyzwaniem. Dostaliśmy informacje dotyczące głównych wartości, z jakimi PZPN chciałby być utożsamiany, takich jak otwartość, nowoczesność, profesjonalizm, a także informacje na temat hasła "Łączy nas piłka", które wartości te odzwierciedla – powiedział Aleksander Koczy, dyrektor kreatywny agencji SaltPepper Brand Design.

Przyznał, że inspiracją do stworzenia nowego logotypu była sztuka ludowa i sztuka masowa (murale, tatuaże czy energetyczne graffiti jako symbole nowoczesnej marki). Agencja sięgnęła też do historii i doświadczeń innych federacji.

Od kwietnia nowe logo ma być widoczne na wszystkich materiałach korporacyjnych. Systematycznie będzie wprowadzane na bandy, ścianki do wywiadów i inne nośniki reklamowe. Odświeżony zostanie również layout strony internetowej i oficjalny newsletter.

W ramach procesu zmiany identyfikacji wizualnej zaprojektowano także logo dla rozgrywek Pucharu Polski, reprezentacji narodowej i fundacji PZPN.

PZPN nie zdradza, ile kosztowało wykupienie praw autorskich do logotypów od agencji SaltPepper Brand Design, zasłaniając się tajemnicą handlową.

Czytaj więcej na temat: , , ,