Artykuły weekendowe

Rośnie znaczenie social mediów w komunikacji BtoB

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Worldcom PR Group.

Ponad połowa firm planuje zwiększenie wydatków na prowadzenie kampanii komunikacyjnych za pośrednictwem social mediów – wskazują wyniki badania Worldcom Social Media B2B Study.

Badanie przeprowadzone wśród ponad 100 firm sektora BtoB wykazało rosnące znaczenie social mediów w kampaniach PR. Prawie wszystkie ankietowane firmy (83 proc.) deklarowały wykorzystanie ich w komunikacji z grupami docelowymi, a 66 proc. potwierdziło wzrost roli social mediów w działaniach PR w stosunku do 2010 roku. Ponadto 89 proc. zarządzających spodziewa się korzyści biznesowych z tej formy komunikacji.

Społeczności internetowe są integralną częścią każdej strategii marketingowej BtoB – dodaje Cortney Rhoads Stapleton, prezes Wordcom B2B Practice Group oraz wiceprezes nowojorskiej agencji BlissPR. – Badanie pokazuje, że prawie wszystkie firmy dostrzegają znaczenie social mediów, ale wiele z nich nie do końca jeszcze wie, jak z nich korzystać. Spodziewamy się poprawy sytuacji w ciągu najbliższego roku, gdy firmy zdecydują się na dodatkowe inwestycje i pozyskanie specjalistów z tego obszaru.

Europa Zachodnia – kontakty biznesowe przez social media

Badanie pokazało istotne różnice w wykorzystaniu serwisów społecznościowych w Ameryce Północnej i Europie. Największe dotyczą tzw. świadomego przywództwa (ang. thought leadership), czyli wizjonerskiego podejścia do prowadzenia biznesu.

W Ameryce Północnej dominuje trend wykorzystywania mediów cyfrowych do promocji świadomego przywództwa (30 proc.), podczas gdy europejskie firmy wykorzystują social media do komunikacji z obecnym (25 proc.) i potencjalnym (31 proc.) klientem.

W Europie Zachodniej firmy wykorzystują social media do pozyskiwania kontaktów biznesowych. W Ameryce Północnej panuje zaś przekonanie, że najskuteczniejszą formą pozyskania nowych klientów jest promocja wizjonerstwa i unikatowości firmy – stwierdza Antonia Contato, dyrektor programu Worldcom B2B Practice Group oraz account director niemieckiej agencji PR HBI Helga Bailey GmbH.

Różnice pomiędzy firmami z różnych kontynentów dotyczą również wykorzystywanych portali społecznościowych. Najpopularniejszym portalem w Ameryce jest Twitter, z którego korzysta 91 proc. firm, w Europie ten odsetek wynosi zaledwie 62 proc. Ogólnie – w krajach Europy Zachodniej prym wiedzie Facebook, wykorzystywany do komunikacji przez 31 proc. firm, z Twittera korzysta 1/4 respondentów, tyle samo firm prowadzi blogi korporacyjne.

Ponad 80 proc. firm z całego świata wykorzystuje portale społecznościowe do komunikacji z potencjalnymi klientami. Zdaniem ankietowanych głównym zadaniem social mediów jest promocja świadomego przywództwa (26 proc.), komunikacja z obecnym (23 proc.) i potencjalnym klientem (20 proc.). Ponadto portale traktowane są jako uzupełnienie korporacyjnej strony internetowej (60 proc.) oraz platforma do komunikacji z mediami (58 proc.) i pracownikami (50 proc.).

Mali i najwięksi liderami social mediów

W obliczu kryzysu małe (poniżej 50 mln dol.) oraz duże (powyżej 1 mld dol.) przedsiębiorstwa stały się liderami w zakresie wykorzystania potencjału social mediów. Od ponad roku 80 proc. małych i 88 proc. dużych przedsiębiorstw wykorzystuje portale społecznościowe w komunikacji z otoczeniem biznesowym.

Firmy z sektora średnich przedsiębiorstw nie doceniają roli mediów społecznościowych – odsetek wykorzystania social mediów wynosi w tym obszarze zaledwie 54 proc., a jedynie 46 proc. planuje zwiększenie budżetu na prowadzenie działań w social mediach.

Dla porównania – inwestycje w ten obszar komunikacji planuje aż 68 proc. małych firm. Badanie wykazało również braki w doborze specjalistów ds. social mediów, a także problemy firm związane z identyfikacją platform społecznościowych i ich wykorzystaniem w codziennych działaniach.