Artykuły weekendowe

Kto korzysta z internetu mobilnego?

O charakterystyce osób korzystających z mobilnego internetu opowiada Agnieszka Ferenc, specjalista ds. reklamy AdTotal.pl/Wirtualna Polska SA, ekspert grupy roboczej IAB Polska marketing mobilny.

Kto korzysta z internetu mobilnego?
Rozwój społeczeństwa informacyjnego i ewolucja potrzeb dostępu, gromadzenia i udostępniania informacji wraz ze zmieniającym się sposobem ich konsumpcji powodują dynamiczny wzrost liczby użytkowników internetu mobilnego, a szczególnie jego węższej części – internetu w telefonie komórkowym. Dotychczas struktura grupy jego odbiorców nie została dogłębnie poznana, dostępne publikacje i raporty obejmujące dość krótki okres uniemożliwiają zaś długoterminowe porównania. Niemniej jednak wyzwania stawiane przed marketerami, ciągła potrzeba rozwoju oraz innowacyjności w reklamie, w tym powszechne oczekiwanie coraz odważniejszych i oryginalniejszych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta z przekazem reklamowym, odsłaniają deficyt danych dotyczących demografii i charakterystyki użytkowników internetu mobilnego.

Można z dużą dozą prawdopodobieństwa określić ich jako ludzi młodych, odważnych i otwartych na świat, aktywnie uczestniczących w dokonującym się postępie technologicznym. Ludzi, którzy dzięki urządzeniom mobilnym wychodzą poza użytkowanie mediów w tradycyjny sposób. Są to osoby, które cechuje pragmatyzm – wykorzystują internet mobilny zarówno praktycznie dla poszukiwania niezbędnych informacji (porównywarki cen, repertuar kin, planowanie trasy), jak również jako źródło wiedzy (wiadomości), a także sposób kontaktu ze światem i formę aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym (komunikatory, serwisy społecznościowe).

Co jednak można powiedzieć o typowym użytkowniku internetu mobilnego na podstawie badań? Ogólnie rzecz ujmując, jest on mężczyzną (62 proc.) w wieku do 35 lat (74 proc.). Częściej jest osobą pracującą (56 proc.), przy czym sporą grupę jego znajomych stanowią także studenci (32 proc.). Internet mobilny utożsamia z innowacyjnością oraz nowoczesnością i wykorzystuje go do sprawdzania wiadomości oraz poszukiwania niezbędnych informacji – rozkładów jazdy czy też prognozy pogody. Internet jest dla niego także źródłem rozrywki – dlatego aż 76 proc. użytkowników poszukuje muzyki, repertuarów kin, gier, a także informacji o imprezach.

Co z tego wynika? Otóż można zakładać, że dla regularnych użytkowników, których w opisywanej grupie występuje aż 49 proc., internet w komórce stanie się narzędziem istotniejszym niż komputer stacjonarny. Umożliwi bowiem stały dostęp do szeroko pojętej informacji. Trend ten potwierdza sposób i kontekst konsumpcji treści przedstawiony w badaniu Orange Exposure, zgodnie z którym statystyczny użytkownik, mimo iż korzysta z internetu w telefonie komórkowym, najczęściej łączy się z domu (73 proc.) w celach rozrywkowych (muzyka, gry, filmy i pliki wideo). Stanowi to punkt odniesienia dla marketerów – wyznacza bowiem kierunek i sposób dotarcia do młodej, atrakcyjnej grupy odbiorców o nastawieniu konsumpcjonistycznym.

Raport Mobilność 2010 rozszerzający definicję internetu mobilnego na dostęp do niego za pomocą ogólnokrajowych sieci bezprzewodowych potwierdza przytoczoną wcześniej demografię statystycznego użytkownika, przy czym wskazuje także inne cechy ważne z punktu widzenia reklamodawców. Określa go bowiem jako człowieka sukcesu, aspirującego do władzy i pieniędzy. Człowieka młodego i dynamicznego, żyjącego chwilą o typowej postawie konsumpcjonistycznej, świadomego wartości czasu oraz wykorzystania własnych zasobów. Jest to też osoba żyjąca w świecie radości, optymizmu, świecie aspiracyjnym, beztroskim, opartym na sieci rozbudowanych kontaktów towarzyskich.

Ewolucja potrzeb, coraz większa otwartość i dostęp do nowych technologii, spadek kosztów przesyłu danych, dynamiczny rozwój stron i aplikacji mobilnych, a także spadek cen i boom na rynku smartfonów powodują, że zmienia się sposób konsumpcji mediów. Przewartościowaniu ulega także kontekst i sposób korzystania z możliwości, jakie oferuje internet. Mnogość komunikatów sprzedażowych przy jednoczesnym uodpornieniu na reklamę musi warunkować rozwój nowych kanałów dotarcia do klienta. I taką nowość stanowi dzisiaj wykorzystanie reklamy mobilnej – bez względu na to, czy dotyczy ona prezentacji na stronach lajtowych, w aplikacjach, za pomocą IVR-u, bluetootha czy innych form.

Artykuł dotyczy charakterystyki użytkowników internetu mobilnego w Polsce i został przygotowany na podstawie Raportu Mobilność 2010 oraz badania Orange Exposure.