Kraj

Według Samaru sprzedaż aut spada, a według Kantara wydatki na reklamę rosną

Wydatki na reklamę od stycznia do kwietnia br. wyniosły w kategorii motoryzacyjnej ponad 340 mln zł, co oznacza wzrost o 12,6 proc. Inwestycje reklamowe wzrosły, choć sprzedaż aut nieznacznie spadła.

Mimo spadków sprzedaży na rynku samochodów osobowych wydatki na reklamę polskich importerów w stosunku do ub.r. rosną.

Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego “Samar” wynika, że w okresie od stycznia do maja br. zarejestrowano w Polsce o 2,73 proc. mniej nowych samochodów osobowych (22 476 szt.).

Tendencja spadkowa jest przede wszystkim wynikiem obowiązującego od początku br. ograniczenia możliwości odpisu podatku VAT od tzw. aut z kratką. W pierwszych miesiącach tego roku najbardziej zmalała sprzedaż aut do klientów instytucjonalnych, czyli tzw. floty (która stanowiła ok. 60 proc. całości sprzedaży) – duża część sprzedaży została zmaterializowana w ostatnich miesiącach 2010 r. Udział sprzedaży flotowej spadł z 45 do 36 proc.

Wg Samaru nie bez znaczenia na wynik sprzedaży aut osobowych pozostają również wysokie ceny paliwa, sytuacja na rynku pracy czy kursy walut.

Mimo malejącego popytu na nowe samochody osobowe większość importerów utrzymuje wydatki reklamowe na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, a część inwestuje we wsparcie nawet więcej.

Cała branża motoryzacyjna wydała na reklamę aut osobowych w mediach w czterech pierwszych miesiącach tego roku 343,1 mln zł – o 12,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. (źródło: Kantar Media)

Wśród najaktywniejszych reklamowo są: Fiat Auto Poland (47,9 mln zł), Hyundai Motor Poland (30,3 mln zł), Citroen Polska (28,5 mln zł), General Motors Poland (25,7 mln zł) oraz Kulczyk Tradex – importer Audi i Volkswagena (24,7 mln zł).