M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Słuchaczom radia internetowego nie przeszkadzają reklamy

Beata Goczał | 16 czerwca 2011, 06:00

KBR zrealizował drugie badanie dotyczące słuchalności radia w internecie.

Ponad połowa badanych słucha radia w internecie co najmniej raz w tygodniu. Najczęściej wybierają stacje nadające także w eterze – wynika z drugiej edycji Badania Internetowego Audytorium Radia (BInAR) realizowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR) przez Millward Brown SMG/KRC. Blisko 90 proc. słuchaczy nie przeszkadzają reklamy – wolą słuchać stacji za darmo, niż wykupywać abonament za odbiór bez reklam.

Z badania wynika, że dwie trzecie respondentów (67 proc.) jako najczęściej wybierany kanał online wskazuje radio nadające również w eterze. Tylko co trzeci badany deklaruje, że stacja, której najczęściej słucha w sieci, jest kanałem wyłącznie internetowym. Przeważnie na wybór stacji słuchanej w internecie wpływa prezentowana w niej muzyka (75 proc. wskazań), ale blisko połowa (44 proc.) deklaruje, że ważnym czynnikiem jest też słuchanie tej samej stacji w eterze. Dla co trzeciego respondenta (36 proc.) ważne są emitowane w kanale audycje i to one są powodem wyboru.

Słuchacze coraz bardziej cenią sobie też różnorodność muzyczną w kanałach radiowych i możliwość słuchania programów. Ciągle najpopularniejszymi stacjami są te grające jeden gatunek muzyki (woli je 36 proc.), ale rośnie liczba wskazań na stacje emitujące muzykę i audycje (32 proc.) oraz grające mieszankę gatunków (30 proc.). Tylko 2 proc. woli kanały z samymi audycjami.

Słuchaczom nie przeszkadzają reklamy. Mimo że większość zetknęła się z reklamami (spotami dźwiękowymi podczas odtwarzania streamu, na stronie kanału lub w playerze), to nie są one drażniące – 87 proc. zgadza się na to, by się pojawiały. Tylko 13 proc. deklaruje, że wolałoby zapłacić za możliwość słuchania kanału bez żadnych reklam.

Ponad połowa badanych (61 proc.) słucha radia w internecie co najmniej raz w tygodniu. Im wyższa jest częstotliwość słuchania, tym dłuższy jest też dzienny czas słuchania. Wśród osób, które słuchają radia online codziennie lub prawie codziennie, zdecydowana większość (87 proc.) słucha powyżej godziny, a heavy userów – osób spędzających z radiem internetowym ponad 5 godzin – jest 18 proc.

Respondenci najczęściej słuchają kanałów internetowych w domu (83 proc.) oraz w pracy (28 proc.), w ciągu dnia (49 proc.) i wieczorem (40 proc.). Podczas słuchania radia online prawie wszyscy korzystają też z innych mediów – najczęściej surfują po internecie (94 proc.) bądź czytają prasę (29 proc.).

Przeważnie stacje odtwarzane są wprost ze strony internetowej – w ten sposób słucha ich 81 proc. badanych. Co trzeci (35 proc.) używa playera – najczęściej jest to Winamp i Windows Media Player.

Mniejszą popularnością niż radio online cieszą się w Polsce podcasty – korzysta z nich 28 proc. badanych, z czego połowa rzadziej niż raz w miesiącu. Najczęściej odsłuchiwane są przez stronę internetową z użyciem komputera.

Tegoroczne badanie BInAR zrealizowano w maju br. za pomocą ankiet internetowych. Przeprowadzono je na 1278 respondentach z bazy badania Radio Track, którzy mają dostęp do internetu. Pierwsza edycja badania odbyła się rok temu.

W skład Komitetu Badań Radiowych, który zlecił i finansuje badanie, są: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i Grupa Radiowa Time. KBR zleca też badanie Radio Track.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , ,