Artykuły weekendowe

Nie tylko CTR. Coca-Cola w RPA [case study]

Jak zmierzyć efektywność kampanii reklamowej online? Gemius pokazuje, jak badał internetową kampanię wideo Coca-Coli.

Nie tylko CTR. Coca-Cola w RPA [case study]
Case study z badania gemiusEffect – zatytułowane “Kim jest K’Naan?” opracowane wraz z firmą Coca-Cola oraz współpracującą z nią agencją Carnation – pokazuje, w jaki sposób zweryfikować wpływ kampanii online w całym media miksie. Wnioski z projektu dowodzą, że ustalenie liczby użytkowników (real users) na podstawie danych cookies, wsparte analizą profilu socjodemograficznego odbiorców kampanii i jej wpływu brandingowego, pozwala reklamodawcom ocenić efektywność ich działań online w sposób kompleksowy.

Pomachaj flagą i przyłącz się do kampanii

Światowa marka Coca-Cola w ubiegłym roku zaprosiła fanów piłki nożnej do świętowania mistrzostw świata w piłce nożnej. Częścią projektu była współpraca z afrykańskim artystą K’Naan, który promował swoją ścieżkę dźwiękowa przygotowaną do kampanii “Wavin’ Flag – Coca-Cola Celebration Mix”. Singiel wydany na ponad 150 rynkach na całym świecie wykorzystano jako hymn jednoczący wszystkie elementy globalnej kampanii marketingowej.

– Piosenkę umieszczoną w serwisie YouTube obejrzano 87 mln razy – mówi Attila Weisz, digital marketing manager regionu Europy Środkowej i Południowej w Coca-Cola. – Działania promocyjne objęły m.in. takie kraje regionu CEE, jak Węgry, gdzie wspólnie z naszym partnerem, agencją badawczą Gemius, badaliśmy wyniki internetowej kampanii wideo będącej jednym z głównych elementów kampanii towarzyszącej mistrzostwom – dodaje Weisz.

Zgodnie z wynikami badań Gemius w samych tylko Węgrzech hymn mistrzostw świata w piłce nożnej 2010 obejrzało online 1,4 mln użytkowników (real users). Co ważne liczba użytkowników (cookies), którzy zetknęli się z omawianą kampanią wyniosła prawie 3,4 mln. Wynik ten ilustruje to, iż ocenianie kampanii wyłącznie na podstawie danych adserwerowych nie pokazuje pełnego obrazu sytuacji. Przeliczenie danych cookie na liczbę użytkowników (real users) pozwala reklamującym się firmom i ich agencjom porównać zasięg kampanii w internecie z wynikami działań w innych mediach.

Kliknięcie i co dalej?

Najaktywniejszą i najbardziej zaangażowaną grupą odbiorców kampanii, która odwiedziła oficjalną węgierską stronę przedsięwzięcia Coke.hu, byli tak zwani post-viewers (odwiedzający, którzy nie kliknęli w kreację, ale weszli na stronę). Grupa ta była siedem razy większa niż grupa tych odwiedzających, którzy kliknęli w reklamę. Tym samym można stwierdzić, iż brak zastosowania dokładnej analizy i skupienie się tylko na wskaźnikach takich jak CTR (click through ratio) skutkowałoby niepełną oceną łącznego wpływu kampanii na oglądalność strony reklamowej.

Kampania okazała się kreatywnym sposobem zbliżenia fanów muzyki i piłki nożnej oraz marki Coca-Cola. Zgodnie z wynikami badań Gemius, dzięki akcji promocyjnej towarzyszącej mistrzostwom Coca-Cola wzmocniła swój wizerunek marki wspierającej wydarzenia muzyczne i sportowe, szczególnie wśród nastolatków. To właśnie młodzież była główną grupą docelową działań marki, a stopień dotarcia do niej i jej zaangażowanie przekroczył oczekiwania. Ponad 60 proc. wszystkich użytkowników (real users), którzy mieli styczność z tą kampanią, należało do grupy wiekowej 15-35 lat. Odbiorcy w wieku 15-24 lata, studenci i uczniowie szkół średnich wykazywali największą chęć obejrzenia filmu wideo i to w ich przypadku właśnie wskaźnik CTR (click through ratio) okazał się najwyższym spośród wszystkich grup wyodrębnionych pod względem wieku i poziomu wykształcenia.

Kim jest K’Naan?

Działania promocyjne mające na celu zbudowanie rozpoznawalności nieznanego wcześniej artysty zakończyły się sukcesem. 16 proc. respondentów, którzy obejrzeli kreację reklamową w ramach wypełniania ankiety w badaniu, rozpoznało K’Naana jako wykonawcę piosenki “Wavin’ Flag”. Rozpoznawalność K’Naana po zakończeniu kampanii była najwyższa w grupach wiekowych 15-18 i 19-24 lata. W pierwszej z tych grup poziom rozpoznawalności po kampanii wzrósł ośmiokrotnie, podczas gdy w grupie wiekowej 35-49 lat nie zmienił się.

Kampania przygotowana przez Coca-Colę z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej w Republice Południowej Afryki, łącząca działania w telewizji, kampanię indoor i online, była największym eksperymentalnym wydarzeniem marketingowym kiedykolwiek przeprowadzonym przez firmę. W skład kampanii internetowej wchodził m.in. hymn promocyjny mistrzostw, piosenka wykonywana przez K’Naana “Wavin’ Flag”. Oglądalność tego utworu, który był promowany poprzez kampanię reklamową wideo, została zbadana przez węgierski oddział firmy Gemius. Agencją odpowiedzialną za internetową część kampanii promocyjnej była firma Carnation.