Kraj

TK odrzucił wyborcze ograniczenia reklamowe

Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy Kodeksu Wyborczego, które miały ograniczyć reklamę w telewizji, radiu i na nośnikach OOH, są niezgodne z ustawą zasadniczą.

TK rozpatrzył m.in. przepisy dotyczące reklamy OOH, w tym ten, który mówi, że “zabrania się umieszczania plakatów i haseł wyborczych o powierzchni większej niż 2 mkw.”, i grozi karą grzywny za jego naruszenie. Sędziowie uznali, że tego typu ograniczenia są niekonstytucyjne. Podobny los spotkał próby ograniczenia reklamy telewizyjnej i radiowej w trakcie trwania kampanii wyborczych.

Z wnioskiem o zmiany w Kodeksie Wyborczym wystąpili posłowie Prawa i Sprawiedliwości. Jego przepisy wejdą w życie 1 sierpnia br.

Nie wiadomo jeszcze, jaki termin najbliższych wyborów parlamentarnych ogłosi prezydent RP. Z jego deklaracji wynika, że wybory zostaną rozpisane w październiku br. Oznacza to, że kampania wyborcza rozpocznie się mniej więcej w połowie sierpnia br. i potrwa do końca września br. Według różnych szacunków wydatki na reklamę OOH w czasie jej trwania mogą w tym roku wynieść od 5 do 15 mln zł.