M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Shade Cider raczej już nie wróci

Maciej Burlikowski | 21 lipca 2011, 06:00

Producent wstrzymuje się z wprowadzenia na rynek cydru; jeśli pojawi się w sprzedaży, to dopiero za rok.

 

Pod koniec marca br. Browary Regionalne "Łomża", które połączyły się firmą Van Pur, zaprezentowały nowy napój alkoholowy - cydr - pod marką Shade Cider Apple.

Firma jako pierwsza na rynku chciała wprowadzić cydr do dystrybucji w skali ogólnopolskiej. Marka miała być pozycjonowana jako lekki, orzeźwiający napój alkoholowy dla kobiet, które nie lubią piwa lub są nim już znudzone. Miał kosztować ok. 4 zł za but. 0,33 l.

Po pierwszych dostawach okazało się, że zastrzeżenia ma urząd celny, który domagał się od producenta, by produkt jako napój alkoholowy był obłożony podatkiem akcyzowym. Producent odpowiadał, że zgodnie z analizą prawników firmy cydr jako kategoria napojów alkoholowych jest zwolniony z podatku, a tym samym z obowiązku banderolowania. By nie narażać się jednak na kary finansowe, producent zdecydował się na wycofanie Shade Cider ze sprzedaży.

Według naszych informacji najprawdopodobniej firma nie wprowadzi już ponownie tego produktu na rynek w tym roku.

Po odejściu Beaty Pawłowskiej, byłej dyrektor generalnej Royal Unibrew Polska, która po połączeniu z Van Purem miała kierować nowo powstałą firmą (pisaliśmy o tym w kwietniu), i niedawnej rezygnacji Radosława Kasyka, dotychczasowego dyrektora marketingu firmy (patrz tutaj), spółką kieruje zarząd w osobach prezesa Ryszarda Czopika i wiceprezesa Grzegorza Jankowskiego - obaj związani z Van Purem.

Firma potwierdziła, że urząd celny zakwestionował możliwość jego sprzedaży ze względu na brak banderoli. Podstawą tej decyzji była interpretacja przepisów wydana przez izby celne, według której tylko napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych zwolnione są z obowiązku banderolowania. Producent zdecydował o wycofaniu produktu ze swojej oferty handlowej do momentu pełnego wyjaśnienia sprawy.

Spółka zaznacza, że zależy jej na dobrych relacjach z partnerami - nie chce narażać ich na konsekwencje wynikające z odmiennej niż nasza interpretacji ustawy. Wskazuje także, że cydr to nowa kategoria na naszym rynku i z tego powodu mogą wystąpić rozbieżne interpretacje przepisów regulujących jego sprzedaż i dystrybucję. Obecnie firma dąży do jak najszybszego wyjaśnienia sprawy.

Natomiast w odpowiedzi na nasze pytania o przyszłość Shade Cider firma twierdzi, że nie zdecydowała o definitywnej rezygnacji z tego projektu, jednak priorytetem jest dla niej marka Łomża i na jej wsparciu obecnie się skupia. Producent nie wyklucza natomiast powrotu Shade Cider w przyszłym roku.

Przy projekcie tej marki producent współpracował m.in. z firmą doradztwa marketingowego Touch Ideas oraz agencją reklamową Fat Baby (która przygotowała finalny projekt opakowania, etykiety, visuale i POS-y).

Browary Regionalne "Łomża" nadal nie wybrały nowego dyrektora marketingu, co więcej firma nie podjęła jeszcze decyzji odnośnie do trybu obsadzenia tego stanowiska.

Czytaj więcej na temat: , , , , , , , , , ,