Kraj

ACNielsen porównuje kraje Europy Środkowej i Wschodniej

Na początku tego roku ACNielsen zrealizował projekt w czterech krajach regionu, którego celem było zbadanie jak konsumenci postrzegają krótko i...

Na początku tego roku ACNielsen zrealizował projekt w czterech krajach regionu, którego celem było zbadanie jak konsumenci postrzegają krótko i średnioterminową przyszłość ekonomiczną w swoich krajach. W projekcie nie uwzględniono niestety Polski, znalazły się tam natomiast Czechy, Węgry, Rosja i Rumunia. W raporcie opracowanym po badaniu można znaleźć podstawowe informacje, takie jak: proc. dochodów przeznaczanych na artykuły pierwszej potrzeby (82 proc. w Rosji i 68 w Czechach) i oczekiwanie poprawy sytuacji ekonomicznej w br., po bardziej szczegółowe, np.: na co wydają nadwyżkę dochodów, jakie marki preferują (krajowe czy zagraniczne) itp. Największe różnice w wydatkach na artykuły inne niż pierwszej potrzeby zanotowano w kategorii “jedzenie poza domem” (Rumunia 12 proc., Czechy 40 proc.) i korzystaniu z usług finansowych. We wszystkich krajach odnotowano natomiast preferowanie marek lokalnych, ale gdy to samo pytanie pojawiło się z zastrzeżeniem “gdyby pieniądze nie miały znaczenia” obserwowano wyraźny zwrot w stronę produktów zachodnich. (JS)