Firma Lark Europe, znana m.in. z produkcji tanich urządzeń do nawigacji GPS, a przejęta wiosną tego roku przez giełdową grupę MNI (do której należy także MIT, producent map Navigo), wprowadza na rynek tablety pod marką Lark FreeMe.
Mają być nie tylko tanie (we wrześniu w sieci Carrefour ma się pojawić model prawdopodobnie w cenie poniżej 500 zł), ale także wyposażone w nawigację GPS z wgranymi mapami Navigo oraz tuner do odbioru startującej u nas pomału naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T jako pierwszy na rynku (taki model – z GPS-em i DVB-T – ma pojawić się w sieci Media Markt prawdopodobnie w cenie ok. 700 zł). Wszystkie one mają 7-calowe ekrany dotykowe i pracują pod kontrolą systemu operacyjnego Android.
Lark marketingowo stawia na kooperację z partnerami handlowymi – jego tablety będzie reklamowała sieć Carrefour (billboardy i materiały POS w marketach) oraz Media Markt (m.in. w ogólnopolskiej gazetce handlowej).
– Z naszych nawigacji korzysta 850 tys. polskich kierowców – wskazuje Marcin Olbrych, prezes Lark Polska. – Za ubiegły rok mieliśmy 15-proc. udział w rynku [ilościowo – dane GfK Polonia – red.], co daje nam trzecie miejsce na rynku. Po pierwszej połowie tego roku nasz udział podskoczył jeszcze o 2 pkt, do 17 proc. Nie ukrywamy, że skupiamy się na sprzedaży urządzeń z dolnej półki cenowej i spodziewamy się, że taka strategia przyniesie nam także sukces w rodzącym się rynku tabletów. Do końca roku chcemy sprzedać 40 tys. sztuk, a naszym celem jest zdobycie, podobnie jak w nawigacjach, 15-proc. udziału w rynku do końca przyszłego roku – zapowiada.
Lark zamierza także wprowadzić większy 10-calowy tablet (7-calowe ekrany ma pierwszy tablet Samsunga – Galaxy Tab, iPad firmy Apple zaś ma 10-calowy wyświetlacz, Samsung dopiero taki wprowadza). – Nie jest pytaniem czy, tylko kiedy. Zastanawiamy się, czy rynek jest już na to gotowy. Kluczowa jest tutaj cena. Nasz 10-calowy tablet na pewno pojawi się przed tegoroczną Gwiazdką – zapowiada Olbrych.
Navigo we wrześniu zaprezentuje mapy Polski do nawigacji GPS pod system Android, które nie będą wymagały łączenia się z internetem (obecnie dostępne nawigacje na Androida ściągają mapy i dane z internetu, co bywa kosztowne) i rozbudowuje bazę planów miast (obecnie oferuje plany ponad 2,1 tys. miejscowości). Firma będzie sprzedawać te mapy do nawigacji na Androida i pod Windows na dowolne urządzenia (komputery i smartfony) – na kartach microSD (mają kosztować 69 zł i w tej cenie użytkownik otrzyma prawo do czterokrotnej ich aktualizacji).
Na tabletach Larka będzie można oglądać także inne kanały telewizyjne poza dostępnymi w uruchamianych multipleksach naziemnej DVB-T – we wrześniu MNI ma zaprezentować bowiem ofertę darmowych i płatnych kanałów różnych dostawców dostępnych przez internet (IPTV).