Kraj

Firmy reklamy zewnętrznej zredukują liczbę billboardów o 18 proc.

Cztery firmy reklamy zewnętrznej - AMS SA, Ströer Polska, Europlakat Polska i Outdoor Promocja Plakatu - ujawniły szczegóły demontażu części...

Cztery firmy reklamy zewnętrznej – AMS SA, Ströer Polska, Europlakat Polska i Outdoor Promocja Plakatu – ujawniły szczegóły demontażu części swoich sieci billboardów. Zredukują je o blisko 18 proc. do końca 2002 r. Jest to wynik utworzenia przez nie platformy porozumienia, której celem jest poprawa jakości systemów klasycznych tablic reklamowych. “Chcemy poddać je wspólnej regulacji, po to aby poprawić ich wizerunek i efektywność” – mówi Tomasz Kawka, prezes zarządu AMS SA. Demontażowi ulegnie docelowo prawie 10 tys. tablic reklamowych o formacie 5,04 x 2,38 m (pow. 12 mkw.). W ub.r. zlikwidowano prawie 3 tys. tablic. Jest to część planu sanacyjnego w tym segmencie reklamy zewnętrznej, który przyjęły te firmy (ich udział w nim szacowany jest na 80 proc.). Pod koniec 2002 r. na rynku ma funkcjonować ok. 44 tys. tablic reklamowych, podczas gdy obecnie jest ich ok. 50,5 tys. (źródło: raport ilościowy Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i szacunki firm). Sanacja segmentu billboardów ma również przyczynić się do wzrostu cen wynajmu billboardów. “Poziom ceny referencyjnej chcemy w tym roku utrzymać na poziomie 130 dol. za miesięczną ekspozycję plakatu reklamowego” – twierdzi Janusz Malinowski, prezes zarządu Ströer Polska. W ostatnim czasie ceny wynajmu drastycznie spadły. “Na rynku często oferowane są ceny znacznie niższe od poziomu, do jakiego dążą uczestnicy tego porozumienia. Cel jego powstania jest bardzo chwalebny, jednak wiele zależy od tego, jak te deklaracje zostaną zastosowane w praktyce” – uważa Wilhelm Rożewski, dyrektor generalny firmy Phoenix Media, która zajmuje się planowaniem kampanii reklamy zewnętrznej.

Głównymi kryteriami, wedle których dojdzie do wyboru tablic przeznaczonych do likwidacji, będzie ich ocena jakościowa wdrażana w ramach badań tego medium przez spółkę Polskie Badania Reklamy Zewnętrznej – PBRZ (należy do niej AMS SA, Europlakat Polska i Outdoor Promocja Plakatu oraz Clear Channel Poland, który dysponuje tablicami w innym formacie – 4×3 m) oraz Ströer Polska (metodologia Oscar). Wydatki na realizację projektów badawczych przedstawicele firm reklamy zewnętrznej szacują na kilkanaście milionów złotych (tylko projekt PBRZ ma kosztować ok. 7-8 mln zł). “Choć w ciągu ostatnich trzech lat średnia zajętość billboardów w skali roku wzrosła z 54,6 proc. do 61,5 proc., to w wyniku recesji oraz ograniczeń prawnych reklamy papierosów i piwa ceny wynajmu tablic spadły średnio o 50 proc. Szacuje się, że wydatki na reklamę zewnętrzną w 2001 r. zmalały o 17,8 proc. W takiej sytuacji nie ma innej szansy na kreowanie tego medium jak porozumienie firm, które je tworzą” – uważa Marek Kuzaka, prezes zarządu Europlakat Polska.