Zagranica

Jay Chiat, legenda przemysłu reklamowego, zmarł w wieku 70 lat

Po długotrwałych zmaganiach z rakiem zmarł jeden z legendarnych przedstawicieli branży reklamowej Jay Chiat. Miał 70 lat. "Chiat zmarł w...

Po długotrwałych zmaganiach z rakiem zmarł jeden z legendarnych przedstawicieli branży reklamowej Jay Chiat. Miał 70 lat. “Chiat zmarł w swoim domu w Los Angeles, w otoczeniu swojej najbliższej rodziny” – powiedział Bob Kuperman, długoletni dyrektor wykonawczy agencji Chiat/Day, a obecnie prezes i CEO należącej do Omnicom Group DDB Worldwide z Nowego Jorku. “To tragiczny dzień dla wszystkich jego przyjaciół oraz dla branży” – stwierdził Kuperman, który podkreślił “niespotykaną już dzisiaj czystość, kreatywność i geniusz” zmarłego. Chiat wywodził się z niezamożnej rodziny z Bronksu. W 1952 r. ukończył Uniwersytet Rudgersa. Przez pewien czas pracował jako przewodnik turystyczny dla NBC, zarabiając 37 dol. tygodniowo. W 1956 r. po odejściu ze służby w siłach powietrznych przeniósł się do Południowej Kalifornii, gdzie rozpoczął pracę jako copywriter dla Legland Oliver Co. Po pewnym czasie Chiat rozpoczął pracę na własny rachunek, jednak prawdziwy rozwój jego firmie zapewniło połączenie z Guy Day w 1968, w wyniku którego powstała agencja Chiat/Day. Jedną z najbardziej znanych reklam jego pomysłu był spot reklamowy pt. “1984” dla Apple Computer Inc. Kłopoty finansowe agencji Chiat/Day zmusiły jej właścicieli do sprzedaży udziałów Omnicom Group. Styl zarządzania Chiata był niemal tak samo znany jak jego reklamy. Pracownicy nosili koszulki z wydrukowanym hasłem: “Chiat/Day and Night”, co miało oznaczać, że pracują w nocy, po godzinach. “Jay i ja byliśmy doskonałymi partnerami, choć na wiele różnych sposobów. Właściwie jedyną rzeczą, w jakiej zgadzaliśmy się na 98 proc., była reklama. Różnił nas natomiast sposób życia” – powiedział Day.