Kraj

Sejm przegłosował nowelizację do ustawy o nieuczciwej konkurencji

Posłowie przyjęli proponowaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kontrowersyjną dla firm marketingu bezpośredniego i reklamodawców nowelę do ustawy...

Posłowie przyjęli proponowaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kontrowersyjną dla firm marketingu bezpośredniego i reklamodawców nowelę do ustawy o nieuczciwej konkurencji. W liście skierowanym 18 kwietnia br. do ministra gospodarki Jacka Piechoty prezes zarządu SMB Tomasz Kostyra argumentował, że nowelizacja spowoduje, iż firmy, które przez ostatnie lata wzbogacały paletę instrumentów marketingowych, zostaną pozbawione skutecznych narzędzi w walce o klienta. Znajdujące się w noweli postanowienia niepokoją członków zrzeszonych w Stowarzyszeniu Marketingu Bezpośredniego. Nowelizacja zakłada m.in., że do czynów nieuczciwej konkurencji zaliczone mogą być działania marketingowe oparte na tzw. sprzedaży premiowanej, czyli dodawania nagród do przedmiotów sprzedaży. Dołączane mogą być jedynie przedmioty o niewielkiej wartości (która nie została ściśle sprecyzowana) oraz bezpłatne próbki towarów. Według nowelizacji czynem nieuczciwej konkurencji będą także loterie promocyjne (obiecywanie klientom wygranej pod warunkiem dokonania określonego zakupu). UOKiK argumentował ten zakaz tym, że takie oferty są często formułowane w sposób nieprecyzyjny i niejasny, co sprawia, że mogą być niezrozumiałe dla konsumentów. “Naszym zdaniem fakt obecności na rynku firm nadużywających zaufania konsumentów nie powinien prowadzić do uniemożliwienia organizowania loterii promocyjnych przez uczciwe firmy” – pisze Tomasz Kostyra w liście do ministra gospodarki. Zgadza się on natomiast z zakazem tzw. sprzedaży lawinowej, czyli wszelkiego rodzaju piramid finansowych. Nowelizacja zakazuje ponadto hipermarketom i supermarketom o powierzchni powyżej 400 mkw. sprzedaży towarów bez marży, chyba że są to organizowane dwa razy do roku wyprzedaże posezonowe, wyprzedaże związane z likwidacją sklepu lub wyprzedaże towarów w związku z upływającym terminem ich przydatności do spożycia. Jeśli nowelizację zatwierdzi Senat, to po ponownym zatwierdzeniu jej przez Sejm trafi ona do podpisu przez prezydenta. SMB będzie w tym czasie podejmować kroki lobbingowe przeciwko ostatecznemu przyjęciu nowelizacji. (PU)