Zagranica

Kryzys branży motoryzacyjnej we Włoszech wpływa na rynek reklamy

Sprzedaż samochodów we Włoszech spadła ponownie w lipcu br. Jeszcze nigdy sytuacja nie była tak zła - pierwszy raz zdarzyło...

Sprzedaż samochodów we Włoszech spadła ponownie w lipcu br. Jeszcze nigdy sytuacja nie była tak zła – pierwszy raz zdarzyło się, że spadki odnotowano przez siedem kolejnych miesięcy. Efektem może być znaczny spadek wydatków na kampanie reklamowe i inne formy promocji w koncernach motoryzacyjnych, a branża ta jest we Włoszech trzecią co do wielkości pod względem wydatków na reklamę (po telekomunikacji i producentach żywności). Najbardziej poszkodowany jest Fiat, którego sprzedaż spada znacznie szybciej niż jego konkurentów. Po raz pierwszy w historii udział rynkowy tego koncernu spadł na Półwyspie Apenińskim poniżej 30 proc. (jeszcze w 1993 r. Fiat miał ponad 50 proc. rynku). Było to w kwietniu br., a w lipcu spadł on już do 28,6 proc. Koncern stracił w zeszłym roku 500 mln dol. i zanosi się, że tegoroczna strata może być nawet dwukrotnie wyższa, sięgając 1 mld dol. Wszystko to ma wpływ na cięcia wydatków reklamowych. Według firmy badawczej Opinioni sektor motoryzacyjny wyda w tym roku na marketing tylko ok. 650 mln dol., wobec 713 mln dol. w zeszłym roku. Oznacza to spadek o prawie 9 proc., podczas gdy szacuje się, iż cały rynek włoskiej reklamy spadnie w tym roku o mniej więcej 5 proc. “Cały rynek cierpi z powodu kryzysu, a sektor motoryzacyjny ponosi straty znacznie powyżej średniej” – komentuje Maria Rossi, dyr. Opinioni.