Kraj

"Gazeta Wyborcza" odnotowała spadek wpływów z reklam o 22 proc.

Agora ogłosiła wyniki finansowe za dziewięć miesięcy 2002 r. Przychody netto były o 3,1 proc. niższe niż w analogicznym okresie...

Agora ogłosiła wyniki finansowe za dziewięć miesięcy 2002 r. Przychody netto były o 3,1 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, spadając z poziomu 573,8 mln zł do kwoty 555,9 mln zł. Środki pieniężne wygenerowane z działalności operacyjnej wyniosły w tym roku 139,6 mln zł (w okresie styczeń – wrzesień 2001 r. była to kwota 168,6 mln zł). “To kolejny już trudny kwartał spowodowany recesją na rynku reklamy i wojną cenową pod przywództwem telewizji publicznej. Agora trzyma się strategii. Nasze przedsięwzięcia obroniły swoje udziały w rynku; zbudowaliśmy mocną pozycję w dwóch kolejnych segmentach medialnych, a wyniki finansowe są nadal solidne. To wszystko będzie procentować, gdy rynek wreszcie się odbije. Miejmy nadzieję, że stanie się to już wkrótce” – twierdzi Wanda Rapaczynski, prezes zarządu Agory SA. Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w “Gazecie Wyborczej” spadły o 22 proc. (cały rynek odnotował spadek 25-proc.), natomiast udział dziennika w przychodach z reklamy na rynku dzienników płatnych wzrósł o 1,4 proc. Średni nakład sprzedany “Gazety Wyborczej” wyniósł 423 tys. egzemplarzy (spadek o 7,1 proc.). Według danych ZKDP w okresie styczeń – sierpień 2002 r. liczba sprzedanych egzemplarzy dzienników ogólnopolskich spadła o 8,5 proc. Wpływy ze sprzedaży egzemplarzowej wzrosły o 6,1 proc. Całkowite przychody 12 magazynów w trzecim kwartale wyniosły 13 mln zł, w tym przychody z reklam 5,6 mln zł. Udział czasopism Agory (bez “City Magazine”) w rynku reklamy magazynów utrzymał się na zeszłorocznym poziomie i wyniósł 5 proc. Wydatki na reklamę w sektorze magazynów zmniejszyły się o 17,4 proc. Na koniec trzeciego kwartału br. Agora miała udziały w 26 radiostacjach lokalnych. Przychody radiostacji lokalnych Grupy ze sprzedaży reklam wzrosły o 20,9 proc., podczas gdy wydatki na reklamę w radiach pozostały na niezmienionym poziomie (wzrost o 0,3 proc.), w tym w radiach lokalnych spadły o 9,6 proc. Udział radiostacji lokalnych Agory w rynku reklamy radiowej wzrósł o 1,7 pkt proc. Zdaniem przedstawicieli Agory SA głębszy, niż oczekiwano, spadek wydatków na reklamę w trzecim kwartale br. sygnalizuje, że czwarty kwartał może być gorszy od wcześniejszych prognoz. Według szacunków zarządu spółki w roku 2002 całkowite przychody grupy bez uwzględnienia konsolidacji z firmą reklamy zewnętrznej AMS SA będą niższe o mniej więcej 2-4 proc. Po wyeliminowaniu radiostacji, magazynów i AMS SA zmniejszą się o ponad 12-14 proc. (w tym przychody z reklamy spadną o około 18-20 proc.). (JP)