Kraj

AGB uważa raport GUS za sukces swojego panelu telemetrycznego

AGB Polska uważa, że wyniki Narodowego Spisu Powszechnego przeprowadzonego w tym roku przez Główny Urząd Statystczny (GUS) potwierdzają, iż to...

AGB Polska uważa, że wyniki Narodowego Spisu Powszechnego przeprowadzonego w tym roku przez Główny Urząd Statystczny (GUS) potwierdzają, iż to właśnie AGB Polska, a nie TNS OBOP, przyjął w badaniu telemetrycznym właściwą liczbę gospodarstw domowych w Polsce. Ze spisu powszechnego wynika, że w Polsce jest 13,8 mln wszystkich gospodarstw domowych. AGB Polska, konstruując swój panel telemetryczny, opierało się na prognozie GUS, raportując istnienie 13,5 mln gospodarstw z odbiornikiem telewizyjnym w Polsce. Tymczasem instytut TNS OBOP budował swój panel telemetryczny na podstawie danych z mikrospisu z 1995 r. i przyjął liczbę 12,5 mln wszystkich gospodarstw domowych i 12,087 mln gospodarstw domowych z odbiornikiem telewizyjnym. Ponieważ założenie, jakie przyjął instytut AGB Polska, okazało się bliższe temu, co pokazał GUS, przedstawiciele AGB Polska uważają, że wyjaśnia to rozbieżności między danymi telemetrycznymi generowanymi przez AGB Polska i TNS OBOP. Polegają one przede wszytkim na tym, że dane z panelu AGB Polska pokazują wyższą oglądalność telewizji niż dane z panelu TNS OBOP. “W panelu telemetrycznym TNS OBOP potrzebne są radykalne zmiany w związku z tym, jak bardzo ich założenie różni się od twardych danych, jakie przedstawił GUS” – powiedział Jędrzej Góralski, marketing manager AGB Polska. Innego zdania jest Jarosław Roszkowski, media manager domu mediowego Starlink (posługującego się danymi z telemetrii TNS OBOP), który uważa, że dogłębne zmiany będą dotyczyły panelu AGB Polska. “Dane dotyczące liczby gospodarstw domowych z tegorocznego spisu powszechnego po raz pierwszy będą prezentowane według dwóch definicji: ekonomicznej, zgodnie z którą mamy 13,8 mln gospodarstw, i mieszkaniowej, według której gospodarstw domowych jest 11,7 mln. Docelowo będziemy się w Polsce posługiwać definicją mieszkaniową, w związku z czym to AGB Polska będzie musiało radykalnie przedefinować swój panel telemetryczny, a co za tym idzie, oglądalność telewizji w panelu AGB Polska spadnie o co najmniej 10 minut. Im później ta zmiana zostanie wprowadzona przez AGB Polska, tym spadek oglądalności będzie wyższy” – powiedział Roszkowski. Potwierdza to Jarosław Pawłowski, wiceprezes zarządu TNS OBOP, według którego TNS OBOP, uaktualniając swój panel telemetryczny, w 2003 r. będzie się posługiwał definicją mieszkaniową gospodarstwa domowego, czyli liczba zamieszkałych gospodarstw domowych z odbiornikiem telewizyjnym będzie w nim wynosiła około 11,5 mln. Z panelu telemetrycznego AGB Polska korzysta obecnie większość rynku reklamowego. Głównymi klientami TNS OBOP w zakresie telemetrii są natomiast TVP oraz domy mediowe: MediaVest, Starcom, Starlink i Media Concept. (PR)