Zagranica

Szwedzki monopolista alkoholowy rozpoczyna pierwszą kampanię

Tylko połowa alkoholu pitego w Szwecji jest sprzedawana przez państwowego monopolistę Systembolaget. Konkurencją dla tego koncernu jest alkohol sprowadzany przez...

Tylko połowa alkoholu pitego w Szwecji jest sprzedawana przez państwowego monopolistę Systembolaget. Konkurencją dla tego koncernu jest alkohol sprowadzany przez Szwedów z zagranicy oraz alkohol sprzedawany w barach i restauracjach. W celu walki z tą konkurencją Systembolaget wynajął agencję reklamową Forsman and Bodenfors. Szwecja jest jednym z niewielu krajów Unii Europejskiej, który ma monopol na sprzedaż alkoholu. Sprzedaż jest kontrolowana przez państwową organizację Swedish Systembolaget, która ma 410 sklepów i ok. 580 lokalnych agencji obsługujących prawie 2 mln konsumentów co tydzień. Agencja Forsman and Bodenfors jest uważana za jedną z najlepszych agencji skandynawskich i w tegorocznym rankingu najlepszych na świecie agencji jest na 12. miejscu. W tym tygodniu rozpoczyna się w Szwecji pierwsza państwowa kampania mająca miejsce w prasie i na nośnikach reklamy zewnętrznej. Skupia się ona na wyjaśnieniu przyczyn monopolu i jak monopol działa. Wyjaśnia, że system monopolu został stworzony po to, by zminimalizować szkody społeczne wynikające z nadmiernego picia alkoholu. Kampania jest skierowana do wszystkich Szwedów w wieku powyżej 18 lat. Kampania potrwa do końca br. i będzie kontynuowana przez kolejne lata.