Zagranica

Węgierskie radio Romów ma przełamać stereotypy narodowościowe

Węgierskie Radio C skierowane do mniejszości pochodzenia romskiego podsumowuje pierwszy rok istnienia. Cyganie stanowią 5 proc. populacji Węgier. Zdaniem kierownictwa...

Węgierskie Radio C skierowane do mniejszości pochodzenia romskiego podsumowuje pierwszy rok istnienia. Cyganie stanowią 5 proc. populacji Węgier. Zdaniem kierownictwa Radia C jednym z zadań stacji jest wykreowanie nowego targetu słuchaczy. “To naprawdę trudne sprzedawać wizerunek Romów jako konsumentów. Tym bardziej że firmy nie mają specjalnych produktów skierowanych tylko do tej grupy docelowej” – uważa Gyorgy Kerenyi, general manager Radia C. Obecnie w Radiu C reklamują się m.in. kompania telekomunikacyjna Matav i firma internetowa Axelero (obie należą do Deutsche Telekom). Zdaniem Kerenyi sytuacja Radia C stopniowo będzie się poprawiać proporcjonalnie do przełamywania uprzedzeń i stereotypów związanych z Cyganami. Jego zdaniem już teraz widać oznaki mody na kulturę Romów. Jeden z najpopularniejszych programów telewizyjnych na Węgrzech to show “Darido”, a duże międzynarodowe koncerny muzyczne, takie jak BMG czy EMI, z powodzeniem wydają płyty z muzyką węgierskich Cyganów. Opublikowane ostatnio badania pokazują, że target węgierskich Cyganów ma coraz większą siłę nabywczą. Już teraz większa grupa słuchaczy Radia C ma telefony komórkowe (69 proc.) niż mieszkańcy Budapesztu (42 proc.). Inne dane nie są już tak optymistyczne. Posiadaczami komputerów jest 13 proc. Romów i 28 proc. mieszkańców Budapesztu. Z badań wynika też, że 47 proc. słuchaczy Radia C zarabia miesięcznie 200 dol. lub mniej. Firma Levi Strauss przekazała Radiu C 6,5 tys. dol. na specjalny program sponsoringowy. Docelowo na ten cel przeznaczy 35 tys. dol. Fundusz ma służyć reklamowej aktywizacji tego radia i kreowaniu nowych grup konsumenckich wśród Romów.