Kraj

10-proc. wzrost polskiej reklamy online

Wartość rynku digital w roku 2012 wyniosła 2,2 mld zł.

Według badania IAB AdEx, przeprowadzonego przez PwC na zlecenie IAB Polska, wartość polskiego rynku reklamy online w roku 2012 wyniosła 2,2 mld zł. Jest to o 10 proc. więcej niż w roku wcześniejszym. W podziale na formaty reklamowe dotychczasowe trendy są zachowane, dominuje display, w dużym stopniu za sprawą wysokiej dynamiki wideo. Badanie zostało również wzbogacone o kolejne podmioty rynku reklamowego. Nowych danych dostarczyły Aegis Media, Group M, Pan Media Western (obecnie Lowe Media), VivaKi oraz TVN Player. Wszystkie te firmy raportowały też za rok 2011 w celu precyzyjnego wyliczenia dynamiki wzrostu wydatków.

Przypadające na drugi kwartał roku mistrzostwa piłkarskie Euro w Polsce, które zaowocowały zmniejszeniem aktywności medialnej wielu reklamodawców, spadki PKB czy globalne oszczędności marketingowe spowodowały, że w tym trudnym dla mediów okresie dynamika reklamy cyfrowej także nieco wyhamowała. Najbardziej wyraźne zmniejszenie wydatków odnotowano w sektorze finansowym oraz telekomunikacyjnym.

Biorąc pod uwagę wiodące formaty, układ tortu reklamowego online się nie zmienił. Nadal dominuje reklama graficzna z udziałem na poziomie 43 proc. Display przez cały rok utrzymywał indeks wzrostu kwartał do kwartału w okolicach 10 proc. na plusie, w dużym stopniu za sprawą dużej dynamiki wideo online. Reklama SEM, posiadając 35 proc. udziału, nadal rośnie szybciej niż cały rynek, z dynamiką na poziomie około 20 proc. W pozostałych formatach (ogłoszenia – 15 proc., i e-mail – 6 proc.) zanotowano nieznaczne spadki, głównie w drugim i trzecim kwartale. Największą dynamikę osiągnęła reklama w urządzeniach mobilnych (+135 proc.) oraz wideo online (+65 proc.). Należy zaznaczyć, że tak dobre wyniki reklamy mobilnej podyktowane są niewielką bazą wyjściową. Wydatki w tym segmencie to zaledwie 14 mln zł z udziałem 0,6 proc.

W badaniu ujęto również wpływy z mediów społecznościowych, które wyniosły w 2012 r. 82 mln zł, co daje udział w łącznych wydatkach na poziomie 3,7 proc. 

W czołówce rankingu branżowego nastąpiły zmiany, jednak na pierwszym miejscu – mimo spadków – są nadal finanse. W roku 2012 pozyskały one 14 proc. tortu reklamowego online. Podobny udział ma motoryzacja, która z czwartego miejsca znalazła się na drugim, dzięki najwyższej dynamice wynoszącej +38 proc. Na wysokim miejscu jest także handel. Duże wzrosty wydatków zanotowano ponadto w sektorze nieruchomości oraz branży farmaceutycznej. Największy spadek pojawił się w sektorze telekomunikacyjnym.