Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) zakończyła czwartą edycję inspekcji stosowania standardów Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA). Program ten oznacza, że przystępująca do niego firma badawcza zobowiązuje się przestrzegać kodeksu ESOMAR (Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Opinii i Rynku) oraz wspólnych dla branży badań marketingowych minimalnych norm jakości pracy. Normy te obejmują zasady: pozyskiwania, przechowywania i przetwarzania informacji o koordynatorach, ankieterach, rekruterach i audytorach oraz oceny ich pracy, dokumentacji wszystkich typów projektów badawczych, szkoleń oraz prowadzenia systematycznej kontroli pracy. Certyfikat jakości PKJPA jest ważny przez rok. W IV edycji certyfikaty otrzymały 24 firmy. Nie otrzymały ich trzy. OFBOR nie ujawnił nazw firm z tej ostatniej grupy. W br. 9 firm starających się o przyznanie certyfikatów PKJPA było spoza OFBOR. Certyfikaty jakości PKJPA w wybranych dziedzinach otrzymały po decyzji zarządu OFBOR i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej następujące firmy: 4P Research Mix, ABR Opinia, ABR Sesta, ACNielsen Polska, AGB Nielsen Media Research, ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku, ARC Rynek i Opinia, B.P.S. Consultants Poland, Centrum Badań Marketingowych “Indicator”, Expert Monitor, Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej, GfK Polonia, IMAS International Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej, Ipsos Polska, IQS and Quant Group, Millward Brown SMG/KRC, MEMRB International Poland, PASAD Agencja Badawczo-Informacyjna, PBS, Pentor Instytut Badania Opinii i Rynku, Pracownia Badawcza BSM, Start Point Studio Badawczo-Realizacyjne, Synovate i TNS OBOP. W 2004 r. certyfikaty otrzymało 21 firm, z tego 17 to członkowie OFBOR. (PM)
Kraj
ARC Rynek i Opinia
GfK Polonia
TNS OBOP
IQS & Quant Group
Expert Monitor
PBS
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku
Synovate
MEMRB International Poland
ABR Opinia
Pentor Instytut Badania Opinii i Rynku
ACNielsen Polska
AGB Nielsen Media Research
Ipsos Polska
4P Research Mix
B.P.S. Consultants Poland
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
Centrum Badań Marketingowych Indicator
Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii i Rynku
Millward Brown SMG/KRC
ABR Sesta
ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku
IMAS International Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej
PASAD Agencja Badawczo-Informacyjna
Pracownia Badawcza BSM
Start Point Studio Badawczo-Realizacyjne