Kraj

Marketing

Top news

2,5 mln zł kary dla Meridy od UOKiK-u

Firma zabraniała sprzedaży swoich rowerów przez internet.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył blisko 2,5 mln zł kary na spółkę Merida Polska, wyłącznego dystrybutora rowerów marki Merida w kraju, za to, że zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. Zdaniem UOKiK-u spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych.
Merida prowadzi sprzedaż za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów prowadzących sklepy stacjonarne i/lub internetowe.

Urząd ustalił, że w latach 2014-2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet. Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień. Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji online i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego. Ponadto Merida zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych. Tym samym ustalenia dokonane pomiędzy Meridą a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki przez internet.

– Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Kara 2,5 mln zł jest nieprawomocna, firmie przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.