Kraj

3367 skarg na reklamy

Komisja Etyki Reklamy (KER) prowadziła w ub.r. postępowania w sprawie 208 różnych przekazów reklamowych, wydając 154 uchwały, o 62 więcej niż w roku 2011.

Skarżący zwracali uwagę KER przede wszystkim na kwestię wizerunku płci w reklamie (2365 skarg), a także treści nieodpowiednie dla małoletnich (661 osób). Z kolei 165 osób uznało przekaz reklamowy za zbyt agresywny, a 80 osób poskarżyło się na reklamy wprowadzające w błąd.

Najbardziej oprotestowaną kampanią roku 2012 były plakaty reklamujące napój energetyczny Black (FoodCare), na które poskarżyło się 1005 osób. Plakaty przedstawiały kobietę w skąpej bieliźnie leżącą na łóżku. Jedna z wersji reklamy opatrzona była hasłem “Sprawdź jak działa”, druga zaś – “Bądź grzeszny”.

Także wiele, bo 650 skarg wpłynęło na reklamę zewnętrzną napoju Egoo. Plakaty przedstawiały ubraną w stringi kobietę i mężczyznę trzymającego ręce na jej pośladku. Niewiele mniej, bo 642 skargi wpłynęły na kampanię programu mSaver w mBanku. Reklama przedstawiająca nagą kobietę opatrzona została napisem “Nigdy nie robiłeś Tego przy kasie? To zacznij!”. Zdaniem skarżących reklama jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż jest jaskrawym przykładem seksualizacji i przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety.