Zagranica

Adidas dostał ofertę sprzedaży Reeboka

Ofertę zakupu Reeboka o wartości zbliżonej do 1,7 mld euro złożyło Adidasowi konsorcjum inwestorów z Abu Dhabi i Hongkongu. Chociaż ośmioletni związek dwóch producentów zwłaszcza pod względem majątkowym nie jest szczęśliwy, Adidas na pewno będzie się wahał z podjęciem ostatecznej decyzji.

Adidas przejął Reeboka w 2006 r. za kwotę ok. 3 mld euro, mając tym samym nadzieję na skuteczniejszą rywalizację (przede wszystkim w USA) ze swym głównym konkurentem – firmą Nike. Osiem lat temu na rynku amerykańskim to “małżeństwo” na pierwszy rzut oka miało biznesowy sens – Adidas był drugi (za Nike) z udziałami rynkowymi na poziomie 10 proc., natomiast Reebok był trzeci z udziałami sięgającymi 8 proc.

Dzisiaj udziały Adidasa w USA wynoszą 6 proc., a udziały Reeboka zaledwie 1,8 proc. Natomiast udziały lidera, firmy Nike, na przestrzeni ostatnich ośmiu lat wzrosły z 35 do 60 proc. (przypomnijmy, że sukces na tamtejszym rynku Nike w dużej mierze zawdzięcza swojemu brandowi Jordan, którego ambasadorem jest oczywiście jeden z najlepszych koszykarzy w historii tej dyscypliny – Michael Jordan). W sektorze obuwia sportowego rynek amerykański generuje ok. 40 proc. globalnych przychodów. Jest więc się o co bić, tymczasem według powszechnych opinii analityków Adidas nigdy nie wykazał stosownej determinacji, aby przygotować kolekcje specjalnie z myślą o amerykańskich konsumentach.

Obecnie Adidas przeżywa trudny moment – słabe wyniki finansowe budzą coraz większy niepokój wśród inwestorów. W tym roku (do lipca) ceny akcji niemieckiego producenta spadły o 40 proc. i w międzyczasie zredukował on już dwukrotnie prognozy zysku na 2015 r. Jako przyczyny Adidas wskazuje malejące zainteresowanie jego ofertą golfową w USA, kryzys wschodnioeuropejski oraz bardzo wysokie koszty sponsoringu brazylijskich, piłkarskich mistrzostw świata. 

Tymczasem cena akcji firmy Nike w tym roku wzrosła o 11 proc., co powoduje coraz większe zniecierpliwienie inwestorów. Niektórzy z nich zaczynają domagać się wcześniejszego ustąpienia prezesa Adidasa Herberta Hainera zarządzającego firmą od 2001 r. Hainerowi przedłużono właśnie kontrakt do 2017 r.

(Wsj.com)