Kraj

Adidas najbardziej widoczną marką podczas finału MŚ

Podczas zakończonego mundialu Adidas, Castrol i Visa były najbardziej widoczne.

Podczas meczu finałowego brazylijskiego mundialu Niemcy – Argentyna, który w Polsce obejrzało blisko 10,5 mln widzów, wyeksponowano w sposób efektywny 29 marek, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Pentagon Research. Rekordzista Adidas był widoczny na wizji przez 1074 sekundy. Wartość czasu tych ekspozycji w kanale TVP1 oszacowano na 4,4 mln zł. Na kolejnych pozycjach ex aequo uplasowały się marki Castrol (2,18 mln zł), Visa (2,14 mln zł), Budweiser (2,12 mln zł), McDonald’s (2,11 mln zł), Fly Emirates (2,08 mln zł) (dane telemetryczne: Nielsen Audience Measurement).

Adidas najbardziej widoczną marką podczas finału MŚ


Także logo FIFA w różnych konfiguracjach pojawiło się łącznie 117 razy, osiągając wartość 4,8 mln zł. Ekspozycje na bandach stanowiły ponad 89 proc. łącznej wartości wygenerowanej w meczu. Dzięki dogrywce marki osiągnęły łącznie o 11 mln zł więcej. Przykładowo wartość Adidasa uzyskana w dogrywce wyniosła 1,1 mln zł.

Adidas najbardziej widoczną marką podczas finału MŚ


 

Badanie przeprowadzono bezpośrednio po meczu w systemie Pentagon Sponsor Track. Wyceny mediowej dokonano m.in. na podstawie pomiaru długości ekspozycji oraz widowni meczu. Standardowe badanie opiera się na monitoringu wystąpień poszczególnych marek w następujących stacjach: TVP1, TVP2, TVP Info, TV Polonia, TVP Sport, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, Polsat Sport, Polsat Sport News, C+Sport, Nsport, C+Family, TV4. W tych stacjach monitorowane są programy sportowe (w tym wiadomości), w których pokazywane są imprezy polskie bądź z udziałem polskich sportowców.
Notowane są marki eksponowane na koszulkach polskich zawodników i polskie marki eksponowane na strojach zagranicznych zawodników. Bez wyjątków monitorowani są główni sponsorzy imprez organizowanych w Polsce. Wartość mediowa wyliczana jest na bazie średniego CPT dla monitorowanych stacji oraz średniej oglądalności programów TV, podczas których eksponowane były marki.

Zliczane są tzw. ekspozycje efektywne, a więc takie, które są dobrze widoczne (wyraźne), trwają co najmniej 1 sekundę i nie są fragmentaryczne (min. 80 proc. widoczności). Liczba kontaktów jest sumą iloczynów wystąpień danej marki ze średnią liczbą oglądających program będący przedmiotem monitoringu. Wartość mediowa pokazuje szacunkowy koszt, jaki należałoby ponieść, chcąc uzyskać podobne GRP z wykorzystaniem konwencjonalnej reklamy.