Zagranica

Amazon ugruntowuje pozycję lidera w badaniu BrandZ

Na podium również Apple i Microsoft ze wzrostami.

Amazon ugruntowuje pozycję lidera w badaniu BrandZ
Amazon ugruntował swoją pozycję najcenniejszej marki na świecie, osiągając w nadaniu Kantar BrandZ wzrost o 32% w stosunku do ubiegłego roku, osiągając wartość 416 mld dol.

Według nowego globalnego rankingu BrandZ firmy Kantar, który obejmuje okres 12 miesięcy do 7 kwietnia, Amazon wyprzedza Apple drugi rok z rzędu, mimo że gigant technologiczny cieszy się 14-proc. wzrostem wartości od 2019 r. Obecna wartość Apple jest szacowana na 352 mld dol. W badaniu Google spadł na czwarte miejsce, ustępując miejsca odrodzonemu Microsoftowi, którego wartość szacuje się teraz na 327 mld dol., co oznacza wzrost o 30% w stosunku do 2019 r. Z Google wycenionym na 324 mld dol. i zajmującym czwarte miejsce w rankingu, pierwszą piątkę uzupełnia Visa o wartości 187 mld dol.
Szóste miejsce przypadło Alibabie (153 mld dol.), siódme to Tencent (151 mld dol.), ósme to Facebook (147 mld dol.), dziewiąte McDonald’s (129 mld dol.). Gigant telekomunikacyjny AT&T ustąpił miejsca marce Mastercard (108 mld dol.), która debiutuje w pierwszej dziesiątce BrandZ po skoku z 12. miejsca w 2019 r.
AT&T spadł na 11 miejsce, ale jego wycena na poziomie 106 mld dol. oznacza, że ​​po raz pierwszy w rankingu znajduje się obecnie 11 marek o wartości ponad 100 mld dol.
Pomimo traumy spowodowanej globalną pandemią – która wpłynęła tylko na ostatnie kilka tygodni danych dla większości marek – wartość 100 najlepszych wzrosła o 277 mld dol., co stanowi wzrost o 5,9% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Marki detaliczne i technologiczne nadal osiągają dobre wyniki, co znajduje odzwierciedlenie w pierwszej dziesiątce listy najszybszych pionów w tym roku. Wartość chińskiej marki alkoholi Moutai (18. w rankingu) wzrosła o 58%, następnie Instagram (29) o 47%, marka odzieży sportowej Lululemon o 40%, Costco (47) o 35% i Netflix (26) o 34%.
Tegoroczna analiza obejmuje 17 tys. marek, 3,8 mln konsumentów, 512 kategorii, 51 rynków i 5,3 mld punktów danych.

(Marketing Week)