Zagranica

Apple nie jest już najcenniejszą marką na świecie?

Markę z jabłkiem pokonała spółka Exxon Mobil.

Według danych analityków ze Stanów Zjednoczonych wszystko wskazuje na to, że Apple utraciło tytuł najcenniejszej marki świata na rzecz Exxon Mobil, amerykańskiej wielonarodowej korporacji ropy i gazu w badaniu 500 Index Standard & Poors. Akcje spółki spadły o 17 proc. w tym roku, a wartość rynkowa firmy szacowana jest obecnie na 413 mld dol., podczas gdy Exxon Mobil wyceniana jest na 418 mld dol. W 2012 r. o Apple mówiło się, że jest najcenniejszą firmą w historii gospodarki, ale ostatnie dane wykazały, że w sumie od września ubiegłego roku wartość akcji spadła o 37 proc.

Zwycięski wyścig Apple opiera się przede wszystkim na produktach innowacyjnych iPad i iPhone. Analitycy twierdzą, że w najbliższym czasie spółka nie wprowadzi na rynek rewolucyjnego produktu technologicznego, za to konkurencja, czyli Google i Samsung, opracowują coraz bardziej atrakcyjne mobilne urządzenia, dodatkowo w przystępnej dla użytkowników cenie. Pojawiają się również głosy analityków Bloomberga, mówiące o tym, że paradoksalnie wartość firmy będzie w tym roku rosła: w ciągu najbliższych 12 miesięcy akcje Apple’a mogą wzrosnąć, a wraz z nimi wartość firmy – do 589,5 mld dol.

Firma Apple jest w ostatnim czasie na celowniku mediów, m.in. z powodu zbliżającej się światowej premiery filmu biograficznego o Stevie Jobsie. W ten weekend film w reżyserii Joshuy Sterna był pokazywany na Festiwalu Filmowym Sundance. Został szeroko skrytykowany za nadmierny “heroizm” w ukazywaniu postaci bohatera i nadmierną fabularną epizodyczność. Za obsadzenie w roli głównej Ashtona Kutchera reżyser również braw nie zebrał.

(Popsop)