Kraj

Agencje ABM i Martin & Jacob badają marketing związany z rolnictwem

Agencja Badań Marketingowych (ABM) i agencja Martin & Jacob rozwijają działania związane z marketingiem w rolnictwie. "Przygotowujemy kolejne wspólne projekty...

Agencja Badań Marketingowych (ABM) i agencja Martin & Jacob rozwijają działania związane z marketingiem w rolnictwie. “Przygotowujemy kolejne wspólne projekty badawcze. Prawdopodobnie będziemy je finalizować jesienią br., a dostępne będą od nowego roku” – deklaruje Arkadiusz Wódkowski, szef ABM. Równolegle ABM opublikowała wyniki czwartej edycji własnego badania Agribus dotyczącego monitoringu producentów rolnych posiadających powyżej 15 ha ziemi uprawnej. “Celem badania jest scharakteryzowanie gospodarstw rolnych m.in. pod względem oceny sytuacji w segmencie rolnym, zarządzania gospodarstwami i poziomu dotarcia mediów elektronicznych i prasowych do rolników” – mówi Wódkowski. Badanie prowadzone było w maju i czerwcu br. Zdaniem Wódkowskiego Agribus pokazuje spory optymizm w środowisku rolniczym. Z badania wynika m.in., że 22 proc. badanych zamierza w br. nabyć samochód osobowy, 21 proc. lodówkę, 21 proc. telewizor kolorowy, a 19 proc. pralkę automatyczną. “To ważny sygnał dla marketerów” – uważa Wódkowski. Agribus pokazuje, że w ciągu roku rolnicy wydają 60 proc. swoich pieniędzy na prace rolnicze, 33 proc. na życie codzienne, a 7 proc. na dobra luksusowe. 65 proc. rolników deklaruje, że czyta prasę rolniczą. W ciągu ostatnich 12 miesięcy najchętniej czytane tytuły rolnicze to “Top Agrar Polska” (56 proc.), “Farmer” (40 proc.), “Wiadomości Rolnicze” i “Agrochemia” (po 38 proc.). 62 proc. badanych deklaruje, że czyta prasę codzienną. Top-tytuły to “Gazeta Wyborcza” (18 proc.), “Super Express” i “Gazeta Współczesna” (po 13 proc.). Z badania wynika, że rolnicy bardzo chętnie kupują tytuły regionalne i oglądają telewizyjne programy rolnicze. Wśród źródeł informacji uważanych przez badanych za najbardziej wiarygodne poza opinią znajomych wymieniane są: punkty sprzedaży (36 proc.), Ośrodki Doradztwa Rolniczego (36 proc.) i programy rolnicze w TV (35 proc.). “To ważny sygnał dla marketerów, gdzie powinny być umieszczane komunikaty marketingowe” – mówi Wódkowski. Działania marketingowe kierowane do sektora rolniczego ma usprawnić także badanie Agriculture Monitoring System – oferowane przez agencję Martin & Jacob. “Każdy z modułów tego badania może stanowić samodzielny instrument badawczy. Dzięki temu możliwa jest precyzyjna analiza poszczególnych zmiennych” – mówi Marcin Chrobota, kierujący agencją. Monitoring oferowany przez tę firmę umożliwia analizy na temat budżetu mediowego, planowania mediów, kreacji i działań PR kierowanych do producentów rolnych. Chrobota deklaruje, że obecnie agencja testuje swój własny elektroniczny monitoring reklam kierowanych do producentów rolnych. Obecnie częściowo wykorzystuje dane firmy Expert Monitor. Agencja Badań Marketingowych powstała w 1996 r. Specjalizuje się w badaniach dla branży finansowej, telekomunikacyjnej i rolnej. Zajmuje się też monitoringiem odbioru mediów. Agencja Martin & Jacob powstała w 2001 r. Koncentruje się na badaniach marketingowych związanych z segmentem agrarnym. (PM)