Kraj

Prawie połowa dzieci zwraca uwagę na marki - wynika z badań ARC Rynek i Opinia

Firma badawcza ARC Rynek i Opinia podała wyniki badania dotyczącego postrzegania marek przez dzieci. "Naszym badaniem objęliśmy grupę dzieci w...

Firma badawcza ARC Rynek i Opinia podała wyniki badania dotyczącego postrzegania marek przez dzieci. “Naszym badaniem objęliśmy grupę dzieci w wieku 10-14 lat, czyli w okresie, w którym podejmuje się już świadome decyzje na temat wyboru takiej, a nie innej marki produktów” – mówi Piotr Czyżewski, dyrektor do spraw badań w ARC Rynek i Opinia. Wynika z niego, iż 45,7 proc. dzieci uważa, że ma dla nich znaczenie, jakiej firmy są używane przez nich przedmioty i produkty. Dla jednej trzeciej ankietowanych nie jest ważne, jakiej marki używają. Co czwarty respondent nie potrafił powiedzieć, czy woli produkty znanych firm. Najwięcej ulubionych firm mają dzieci w przypadku produktów odzieżowych i butów (na te kategorie wskazało prawie 60 proc. ankietowanych). Prawie taki sam procent respondentów wybrał przekąski znanych firm oraz producentów sprzętu grającego. Wśród dzieci liczą się także marki napojów, kosmetyków, rowerów i przyborów szkolnych. Z badania wynika, że dwie trzecie ankietowanych bardzo łatwo dostrzega różnice między produktami znanych i mniej znanych producentów. Według nich różnią się one wyglądem, modą i ceną, która w przypadku markowych produktów jest wyższa. Dla jednej czwartej ankietowanych istotna jest także możliwość pochwalenia się markowymi produktami przed rówieśnikami. Prawie dwie trzecie ankietowanych konsumentów uważa, że reklamowane produkty nie są ani lepsze, ani gorsze od produktów niewspartych reklamą. 16 proc. ankietowanych uważa, że reklama świadczy o wyższości reklamowanego produktu nad innymi. Najczęstszymi źródłami informacji o produktach są rówieśnicy i rodzice. Najpopularniejszą marką wśród słodyczy wskazywaną przez ankietowanych jest Wedel (wskazywało ją 17 proc. respondentów). Na kolejnych miejscach znalazły się: Milka, Lay’s, Goplana i Nestle. W kategorii napojów liderem jest Coca-Cola, którą wskazywało 23 proc. ankietowanych. Na Pepsi wskazywało 9 proc. ankietowanych. Na trzeciej pozycji pod względem popularności wśród dzieci znalazła się marka Hoop. W przypadku telefonów komórkowych 44 proc. respondentów wskazało na Nokię, tylko 7 proc. ankietowanych wymieniło markę Siemens. W kategorii sprzętu grającego wygrała marka Sony, którą wskazało 37 proc. dzieci. Najpopularniejszą firmą wśród zabawek jest Lego, wskazywana jednak jedynie przez 8 proc. ankietowanych. W kategorii zabawek tylko jedna trzecia respondentów potrafiła wskazać najpopularniejszą markę. Dzieci preferują ubrania Adidasa (18 proc. ankietowanych) i Nike (11 proc.). Badanie jest pierwszym z nowego cyklu badań typu online omnibus realizowanych co miesiąc na ogólnopolskiej próbie dzieci w wieku 7-14 lat. Zostało zrealizowane wspólnie ze SFeRa Modern Media Solutions i Fox Kids Polska w okresie 1-5 sierpnia br. na próbie 2024 dzieci. (PU)