Kraj

IAB krytykuje plany T-Mobile

Operator chce eliminować reklamowe formaty HTML oraz reklamy kontekstowe. Organizacja wyraźnie sprzeciwia się planom operatora, który po zapoznaniu się ze stanowiskiem IAB, zaprasza do dalszej dyskusji.

T-Mobile (PTC) zapowiedziało, że chce eliminować reklamę ze strumienia mobilnej transmisji danych. Na wczorajszej konferencji Miroslav Rakowski, prezes zarządu PTC, zakomunikował rozpoczęcie testów tej technologii na grupie kilku tysięcy klientów.

Idea zakłada obniżenie ilości transmisji danych w momencie przeglądania stron internetowych o ok. 20 proc. Na taką wartość PTC szacuje obciążenie formami reklamowymi. Chodzi głównie o reklamę kodowaną w HTML, jednak operator myśli o filtrowaniu reklamy kontekstowej, w której na prowadzeniu jest Google. Całą sprawę skrytykował Związek Pracodawców Branży Internetowej “IAB Polska”.

– Plany T-Mobile dotyczące blokowania reklam, a tym samym odcinanie wydawców od źródeł finansowania, stawia dalsze funkcjonowanie tego segmentu [mobilnego – przyp. red.] pod dużym znakiem zapytania. Co więcej, niosą one ze sobą poważne wątpliwości natury prawnej – wskazuje Maciej Wicha, członek zarządu IAB Polska.

IAB zwraca również uwagę na aspekt nieuczciwej konkurencji. – Uzyskaliśmy ekspertyzę prawną wskazującą, że takie aktywności mogą być niezgodne z obowiązującym prawem. W przypadku działań komunikowanych przez T-Mobile możemy mieć do czynienia z naruszeniem integralności przekazywanych za pośrednictwem sieci operatora komunikatów. Pobieranie przez niego opłat od usługodawców serwisów internetowych z tytułu ustawiania priorytetu dostępu do danego serwisu lub usługi może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Proponowane  rozwiązania mogą również naruszać zasadę neutralność sieci – powiedział Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska.

Poza wątpliwościami natury prawnej IAB uważa eksperyment T-Mobile za nie do końca przemyślany i nieuwzględniający ewentualnych negatywnych konsekwencji takiego posunięcia. “Trudnym do zaakceptowania byłoby przecież odcięcie części użytkowników operatora od treści, więc tak samo trudnym do zaakceptowania wydaje się odcięcie wydawców od przychodów reklamowych. Wydawcy i operatorzy tworzą wspólnie ekosystem, który bazuje na obowiązującym na całym świecie modelu. To treści są powodem powstawania infrastruktury, a nie odwrotnie” – czytamy w oświadczeniu IAB.

T-Mobile poproszony przez nas o komentarz w sprawie krytyki Związku Pracodawców Branży Internetowej odpowiedział: – Przedstawiliśmy na forum publicznym pewną nowatorską i innowacyjną koncepcję, która daje klientom większą możliwość decydowania, jakie treści pobierają oni z internetu. Cieszymy się, że nasza propozycja wywołuje dyskusję, do której zapraszamy wszystkie zainteresowane środowiska. Z pewnością zaowocuje ona rozwiązaniami korzystnymi dla klientów i całego rynku – mówi Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC.