Kraj

UOKiK uznał, że reklamy Media Markt wprowadzają klientów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skrytykował reklamy sieci marketów Media Markt za to, że mogły one wprowadzić konsumentów w błąd,...

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skrytykował reklamy sieci marketów Media Markt za to, że mogły one wprowadzić konsumentów w błąd, i nakazał firmie ich zaniechanie. Chodzi o reklamy sieci, jakie ukazały się we wrześniu br. w kilku miastach w prasie lokalnej informujące o tym, że firma planuje zamknięcie tam swoich sklepów (urząd wskazał na sklepy w Lublinie i Szczecinie, jednak z naszych informacji wynika, że tego typu reklamy pojawiały się również w przynajmniej kilku innych miastach). Według UOKiK reklamy mogły wprowadzać konsumentów w błąd, bowiem firma nie udzieliła konsumentom prawdziwej i pełnej informacji. Media Markt celowo nie ujawnił rzeczywistych powodów zamknięcia sklepów, licząc na zwiększenie przychodów. W opinii urzędu perspektywa zakończenia działalności przez spółkę w obu tych miastach mogła wywołać u konsumentów obawy o utrudnienia w dochodzeniu praw z tytułu gwarancji czy niezgodności towaru z umową (w rzeczywistości sklepy zostały zamknięte tylko na jeden dzień – chodziło o inwentaryzację). Reklamy prasowe Media Markt informowały o planowanym zamknięciu sklepów i zapraszały do skorzystania “po raz ostatni” z tanich zakupów. Prezes UOKiK Cezary Banasiński uznał, że tego typu dzialania to przykład nagannych praktyk marketingowych, bezprawnych z punktu widzenia ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przedstawiciele kierownictwa spółki odmówili komentarza w tej sprawie. Sieć Media Markt jest znana z kontrowersyjnych kampanii reklamowych, jako przykład można wymienić chociażby kwietniową kampanię outdoorową z hasłami typu: “Słoma Ci z butów wyłazi?” czy “Jesteś i będziesz burakiem?” albo “Elita olewa takich jak ty?” (kreację tej kampanii wykonała wiedeńska agencja Demner, Merlicek and Bergmann, natomiast planowanie i zakup mediów firma zrealizowała we własnym zakresie). Media Markt Sp. z o.o. należy do niemieckiego holdingu Media-Saturn, pierwszy sklep sieci uruchomiono w 1998 r., obecnie jest to 20 marketów w 16 miastach, na całym świecie sieć Media Markt ma ponad 290 sklepów w 10 krajach. (MB)