Artykuły weekendowe

Winiary chcą inspirować nową kuchnię polską

Badanie marketera ma określać zmiany i definiować trendy charakteryzujące zachowania Polaków w kuchni.

Winiary chcą inspirować nową kuchnię polską
Marka Winiary (Nestle Polska) przeprowadziła badanie opinii publicznej Nowa Kuchnia Polska, które ujawnia kuchenne inspiracje, wskazuje innowacyjne kierunki rozwoju oraz definiuje zmiany zachodzące w polskiej kuchni.

Z badania wynika, że Polacy chętnie odkrywają nowe smaki i eksperymentują w kuchni i potrafią czerpać z tego przyjemność. Respondenci zauważają trzy główne nurty charakterystyczne dla badanego zjawiska: różnorodność, przygotowywanie znanych od pokoleń dań w nowy sposób, z wykorzystaniem lżejszych składników, oraz czerpanie inspiracji z innych kuchni i kultur.

– Jest to z pewnością wyznacznik pewnego trendu, którego rozwój warto obserwować. Natomiast sam pomysł na Nową Kuchnię Polską z zachowaniem bogactwa smaków tradycyjnej kuchni polskiej wydaje się mieć same plusy – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog. Najbardziej widocznymi cechami, które definiują Nową Kuchnię Polską i wyróżniają na tle tradycyjnej polskiej kuchni, są: przyjemność z gotowania, innowacyjność oraz odkrywanie nowych trendów.

Modyfikacje, które zachodziły w polskiej kuchni, były długotrwałym procesem wynikającym głównie ze zmiany trybu życia Polaków, chęci poznawania odmiennych smaków oraz zwykłej ludzkiej ciekawości. Według blisko połowy respondentów jemy mniej tłusto, a także mniej smażymy i solimy.

Ostatnie lata pokazują, że Polacy otwierają się na nowe doświadczenia i coraz powszechniej odkrywają radość płynącą z gotowania – ponad 8 na 10 badanych uważa gotowanie za czynność przyjemną. Respondenci traktują aktywność w kuchni nie tylko jako relaks, ale także sposób na wspólne spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Z badania wynika, że respondenci bardzo chętnie wprowadzają innowacje do przygotowywanych potraw. Na przykład wystarczy zastąpić bułkę tartą płatkami kukurydzianymi lub ziarnami sezamu, żeby kotletom schabowym nadać nowy smak. Aż 80 proc. Polaków wprowadza zmiany do codziennych posiłków, z czego 51 proc. robi to często lub zawsze. Blisko 2 na 3 respondentów wprowadza innowacje z chęci urozmaicenia posiłków, zaś niemal 55 proc. z ciekawości innych smaków. Polacy poszukują kulinarnych inspiracji w kuchniach polskiej i włoskiej, która z roku na rok zyskuje coraz większe uznanie konsumentów.

Według badanych niezrównanym źródłem wiedzy i pomysłów na nowe potrawy jest internet. Co trzeci respondent chętnie korzysta z niezwykle popularnych w ostatnim czasie blogów i forów kulinarnych, a także ze stron producentów produktów spożywczych. Poszukując przepisu na określone danie lub zastosowania dla konkretnego produktu, w pierwszej kolejności zaglądają do sieci, która oferuje mnogość przepisów i inspiracji.

– Zestawiając dane polskie ze światowymi, u nas blogosfera jest jeszcze w powijakach, ale i tu mamy do czynienia z gwiazdami blogerami, którzy zdradzają sekrety przyrządzania potraw i podpowiadają, jak poradzić sobie z opornym materiałem kulinarnym. Popularność blogów kulinarnych wynika głównie z faktu, że dla gotujących blogerzy są (choć jest to często złudne) najbliżej nich samych – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog.

Badanie opinii publicznej Nowa Kuchnia Polska na zlecenie marki Winiary zostało zrealizowane w lipcu br. przez Instytut Badania Opinii Homo Homini na reprezentatywnej, losowo dobranej grupie 1161 dorosłych Polaków.