Artykuły weekendowe

"Lubię to" jest niepoważne

Według Think Kong i Students Watch 800 tys. Polaków nie chce oglądać wpisów promocyjnych w Facebooku.

"Lubię to" jest niepoważne
Dla jednej siódmej z prawie 6 mln użytkowników serwisu w Polsce najważniejszą wadą Facebooka jest nadmierna obecność materiałów reklamowych, promocyjnych wpisów – wynika z badania agencji interaktywnej Think Kong i portalu badawczego StudentsWatch. Badanie jest częścią większego projektu obu firm związanego z analizą postaw polskich użytkowników serwisów społecznościowych.

Odpowiadając na pytanie o wady Facebooka, które są najbardziej dokuczliwe, polscy użytkownicy serwisu nie są jednomyślni. Najczęściej (21 proc. wskazań) użytkownicy wymieniają poczucie zagrożenia prywatności. Następne w kolejności (19,5 proc.) są zagrożenia związane z wykorzystaniem oprogramowania zintegrowanego z Facebookiem – np. niechcianych wpisów publikowanych bez zgody użytkowników przez uruchomione przez nich aplikacje. Trzecia pozycja (14,8 proc.) to niechciane materiały, w tym także mało interesujące wpisy pochodzące od “polubionych” wcześniej stron.

– Chwilowe zainteresowanie wyrażone kliknięciem “Lubię to” często nie oznacza niczego poważnego. Nudna, nieciekawa treść działa jak wciśnięta na siłę ulotka – komentuje Norbert Kilen z agencji Think Kong. – Niechęć do mało interesujących wpisów deklarują przede wszystkim kobiety i starsi użytkownicy Facebooka – dodaje.

"Lubię to" jest niepoważne

– Wspólny projekt jest nowością na polskim rynku badań online i będzie stanowić opracowanie na temat czołówki serwisów społecznościowych w opiniach polskich internautów. Projekt jest społecznościowy w każdym calu – zarówno pod względem tematyki, jak i respondentów, a także platformy badawczej. Wykorzystanie narzędzia online umożliwiło błyskawiczne zebranie dużej liczby kwestionariuszy, ale również pozwoliło na zastosowanie zaawansowanych pytań badawczych – komentuje Piotr Zimolzak, główny analityk StudentsWatch.pl – Wśród nich należy wymienić rangowanie preferencji (przy ustaleniu najbardziej dotkliwych problemów Facebooka) oraz analizę korespondencji przy budowie mapy percepcyjnej do określenia wizerunku serwisów społecznościowych – dodaje.

Badanie, którego część stanowi analiza postrzegania cech Facebooka, zrealizowano na przełomie września i października br., na losowo dobranej próbie 1120 użytkowników internetu w wieku powyżej 16 lat, metodą CAWI. Kwestionariusz wywiadu składał się z 11 pytań badawczych i został opracowany wspólnie przez agencję interaktywną Think Kong i portal badawczy StudentsWatch.