Zagranica

JWT o trendach w 2012 r.

Sieć agencyjna opublikowała raport pt. "10 trendów, które wpłyną na nasz świat w 2012 roku".

JWT opublikowała kolejne wydanie raportu omawiającego najważniejsze trendy, które mają szansę wpłynąć na opinie i zachowania konsumentów w nadchodzącym roku.

W kontekście niepewności gospodarczej na ważności zyskają te trendy, w centrum których znajduje się idea odpowiedzialności społecznej i nowe technologie. Zgodnie z przewidywaniami gospodarka zmusi marki do tworzenia produktów zaspokajających potrzeby konsumentów wrażliwych na cenę. Jednocześnie nadchodzące czasy obudzą w ludziach ducha przedsiębiorczości, na czele z tzw. straconym pokoleniem (lost generation) młodych ludzi gotowych do podjęcia wyzwań zawodowych na własną rękę.

Inne kluczowe trendy omawiane w raporcie

Żywność jako nowy ekoproblem (Food as the new eco-issue) – konsumenci będą mieli coraz większy wpływ na to, jaka żywność będzie produkowana i sprzedawana, głównie za sprawą wzrastającej świadomości ekologicznej i ekonomicznej. Coraz więcej regionów na świecie cierpi na braki żywności lub/i ich wzrastające ceny, dlatego niezwykle istotne oprócz uwarunkowań ekologicznych stanie się zastosowanie mądrych rozwiązań w kwestii dostępności żywności.

Przypadkowość zaprojektowana na nowo (reengineering randomness) – nasze światy stają się coraz bardziej zindywidualizowane i hermetyczne, poszukujemy niszowości lub jesteśmy w niej definiowani. Uważniej selekcjonujemy i chcemy się wyróżniać, więc istotne stanie się poszukiwanie inspiracji na nowo, dostęp do różnorodności opinii, przypadkowości, szerszej perspektywy zjawisk.

Opcjonalne małżeństwo (optional marriage) – coraz więcej kobiet wybiera model, który nie łączy zakładania rodziny z małżeństwem. To trend popularny w krajach Zachodu i coraz silniej zaznaczający się na Wschodzie. Współczesna definicja małżeństwa to dzisiaj gospodarstwa jednoosobowe, wolne związki i matki samotnie wychowujące dzieci.

– W naszym corocznym raporcie dotyczącym trendów systematyzujemy i interpretujemy to, co nas otacza, by inspirować pomysły tworzone wokół marek, kategorii czy przekonań konsumenckich. Pomagamy zidentyfikować pojawiające się możliwości, by móc znaleźć dla nich zastosowanie w komunikacji marketingowej – mówi Anna Mack, dyrektor działu badań nad trendami w agencji JWT. – Trendy są tak złożone jak każdy inny ludzki fenomen. Ich definicja jest niedookreślona, a raz zauważone mogą być swobodnie kształtowane – dodaje Mack.

“Raport JWT – 10 trendów, które wpłyną na nasz świat w 2012 roku” to rezultat badań ilościowych i jakościowych prowadzonych przez nas przez cały rok. Wkład w jego powstanie miało ponad 70 plannerów w prawie 30 krajach. Przeprowadzono także wywiady z ekspertami, trendsetterami z wielu sektorów, m.in.: technologii, rynku dóbr luksusowych czy też kręgów akademickich.

Wśród trendów, na które JWT zwróciło uwagę w poprzednich latach, znalazły się:
–  “De-teching” w 2011 – coraz większa liczba ludzi odłączających się choćby na chwilę od komputerów w poszukiwaniu wytchnienia z dala od technologii;
– “Location based everything” – trend z 2010 r., eksplozja mobilności, która pozwalała na wzajemne lokalizowanie się za pomocą telefonów komórkowych;
– “The small movement” z 2009 r.  – odejście od przekonania, że duże jest lepsze – poczynając od domu, kończąc na samochodach czy telefonach komórkowych;
– “Radical transparency” z 2008 r. – postawa “nie mam nic do ukrycia” w radykalnej postaci obecna w sieci.