Artykuły weekendowe

9 mld zł na świąteczne prezenty

Preferencje świąteczne Polaków 2011 zbadał Gemius na zlecenie MyDeal.pl.

9 mld zł na świąteczne prezenty
W tym roku dwie trzecie Polaków zamierza przeznaczyć na prezenty świąteczne tyle samo lub więcej pieniędzy niż rok temu. Statystyczny Kowalski wyda na prezenty około 460 zł, czyli 14 proc. średniego wynagrodzenia w Polsce. Łącznie za niespodzianki dla swoich bliskich zapłacimy aż 9 mld zł, co stanowi równowartość 0,6 proc. PKB.

Kobiety zamierzają wydać na prezenty ok. 400 zł, mężczyźni więcej – średnio 525 zł. Najwięcej – średnio po 846 zł – na prezenty wydadzą mieszkańcy dużych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców, a o ponad połowę mniej (386 zł) mieszkańcy miejscowości od 200 do 500 tys. mieszkańców.

Prawie jedna trzecia badanych twierdzi, że przeznaczy na prezenty większą sumę niż w zeszłym roku, ponieważ ich sytuacja finansowa poprawiła się, natomiast jedna czwarta badanych deklaruje, że z powodu wzrostu cen wyda mniej.

Zmiany w wydatkach na prezenty gwiazdkowe związane są także z wiekiem: najmłodsi respondenci (18-24) najczęściej deklarują zwiększenie świątecznego budżetu na prezenty (co w większości tłumaczą wzrostem dochodów). Natomiast respondenci z najwyższych kategorii wiekowych (45-54 lata i 55 lub więcej lat) najczęściej zmniejszają swój budżet na prezenty (odpowiednio 53 proc. i 26 proc.).

Nadal najpopularniejszym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy, a w szczególności drogerie i sklepy odzieżowe. Jednak w tym roku trzecim miejscem, w którym Polacy poszukają niespodzianek dla najbliższych, będzie internet. Aż 35 proc. respondentów zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w sieci (w porównaniu z 31 proc. w ubiegłym roku).