M&MP

MMP Magazyn Online
>MMP Magazyn Online handelextra.pl

Archiwum

Kolejne europejskie linie lotnicze w kłopotach

Maciej Burlikowski | 6 lutego 2012, 06:00

Węgierski narodowy przewoźnik wstrzymał wszystkie operacje.

W piątek węgierska państwowa linia lotnicza Malev ogłosiła wstrzymanie wszystkich operacji. Dwa samoloty należące do Malevu zostały zatrzymane na lotniskach w Izraelu i Irlandii. Malev był zadłużony na ponad 200 mln euro, a gwoździem do trumny okazała się decyzja Komisji Europejskiej nakazująca zwrot ponad 280 mln euro pomocy, jakiej przewoźnikowi udzieliło węgierskie państwo. Nie powiodły się poszukiwania inwestora dla zadłużonej firmy. Cytowany przez agencję Associated Press węgierski premier Viktor Orban nie wykluczył, że narodowe linie lotnicze powstaną ponownie, jeśli znajdą się inwestorzy.

To już kolejne w ostatnich dniach bankructwo europejskiej linii lotniczej. W piątek 27 stycznia br. nieoczekiwane zakończenie operacji, a następnie bankructwo ogłosiły hiszpańskie linie lotnicze Spanair. Niektóre loty odwołano wręcz na pół godziny przed startem, a setki pasażerów utknęły na lotnisku.

Węgierski Malev miał połączenia z Polski na Węgry, do Francji, Grecji, Bułgarii, Rumunii i Albanii. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ciągu trzech kwartałów ub.r. Malev przewiózł z i do Polski 49,3 tys. pasażerów, tyle samo, ile w analogicznym okresie 2010 r.

Linie lotnicze Malev działały od 66 lat, dysponowały 18 samolotami Boeing 737 i czterema maszynami Bombardier Dash-8 (Dash - DHC-8). Przewoźnik latał do ponad 30 państw.

Hiszpański Spanair działał od 25 lat, obsługiwał głównie trasy krajowe, ale latał także do kilkunastu krajów.

Na tym tle nasz narodowy przewoźnik wygląda lepiej. Prezes PLL LOT utrzymuje, że spółka poprawia swoją kondycję. Choć po trzech kwartałach minionego roku zanotowała stratę na działalności operacyjnej w wysokości 52 mln zł, to była ona niższa o 44 mln zł od wyniku na koniec 2010 r. Po dziewięciu miesiącach spółka odnotowała nawet symboliczny zysk netto (5,4 mln zł), choć – co podkreśla prezes – wpływ na to miały wahania kursowe i koszty paliwa. W ciągu dziewięciu miesięcy ub.r. PLL LOT przewiózł 4,23 mln pasażerów, o ponad 490 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. LOT zwiększył dystans od drugiego w kolejności węgierskiego Wizz Air o 2,7 pkt proc. udziału w rynku przewozów pasażerskich. Wizz Air przewiózł w ub.r. 3,14 mln pasażerów, a trzeci w kolejności Ryanair - 2,9 mln.

Czytaj więcej na temat: , , , , , ,