Kraj

Polacy o autach hybrydowych

Najwięcej badanych kojarzy je z marką Toyota.

Na początku 2012 r. Sektor Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP zrealizował badanie dotyczące świadomości Polaków związanej z samochodami o napędzie hybrydowym. Według ankietowanych samochody tego typu są energooszczędne dzięki odzyskowi energii, zużywają mniej paliwa oraz wytwarzają mniej spalin i o mniejszej toksyczności niż samochody z klasycznym układem napędowym, wpisują się więc w bardzo obecnie popierany nurt działań proekologicznych. Są jednak droższe od tradycyjnych modeli.

Jak pokazały wyniki badania, prawie co trzecia pełnoletnia osoba w Polsce wie, że auta hybrydowe, czyli posiadające więcej niż jedno źródło energii/napędu (np. silnik spalinowy i elektryczny), są dostępne w polskich salonach sprzedaży. Wiedza na temat tego typu aut nie jest jednak powszechna – jeden na czterech badanych (26 proc.) twierdzi, że aut hybrydowych nie ma w sprzedaży w Polsce, a niemal połowa respondentów (45 proc.) nic nie wie o tego typu ofercie.
Większą wiedzę na temat obecności aut hybrydowych w Polsce mają osoby lepiej wykształcone, mieszkańcy dużych miast o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym oraz ludzie młodsi, częściej mężczyźni, bardziej zainteresowani motoryzacją.

Obecnie w Polsce do wyboru jest kilkanaście modeli samochodów hybrydowych różnych marek. Zdecydowanie najwięcej badanych (39 proc.) przypisuje posiadanie w sprzedaży aut o napędzie hybrydowym marce Toyota, która jest producentem pierwszej seryjnej hybrydy – Toyoty Prius. Kolejne miejsca zajęły marki Lexus – 20 proc., oraz Honda – 11 proc. Zdecydowanie mniej respondentów twierdzi, że modele aut hybrydowych mają w sprzedaży Volkswagen i BMW – wymieniane przez 6 proc. respondentów, Volvo oraz Mercedes – po 5 proc., oraz Hyundai i Opel – po 4 proc. Listę marek, o których Polacy sadzą, że mają w swojej ofercie sprzedaży hybrydy, zamykają Nissan i Audi (po 3 proc.).

– Posiadanie w ofercie modelu o napędzie hybrydowym jest w pewnym sensie komunikowaniem przez producenta i importera, że jego marka jest technologicznie zaawansowana i nowoczesna, a dodatkowo troszczy się o środowisko, a więc i o klienta. Wysoka świadomość tego, że Toyota, Lexus oraz Honda mają w ofercie proekologiczne samochody hybrydowe pozytywnie wpływa na wizerunek tych marek – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 19-22 stycznia 2012 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej.