Kraj

Według analiz Gemius rośnie popularność serwisów finansowych

Jak wynika z badań firmy Gemius, od kiku miesięcy rośnie popularność polskich serwisów o tematyce biznesowej i finansowej. Pozycję lidera...

Jak wynika z badań firmy Gemius, od kiku miesięcy rośnie popularność polskich serwisów o tematyce biznesowej i finansowej. Pozycję lidera w tej grupie utrzymuje Money.pl, który w listopadowym (najnowszym) badaniu “Prawdziwy profil” zanotował rekordową w swojej historii liczbę 212,5 tys. użytkowników (tzw. wskaźnik unique users). Na drugim miejscu znalazła się witryna wydawnictwa Infor (152,4 tys.), dalej uplasowały się: Bankier (132,4 tys.), witryna dziennika “Parkiet” (49,9 tys.), “Puls Biznesu” (39,5 tys.), serwis warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych (33 tys.) i Expander.pl (31,9 tys.) oraz serwis Twoja-Firma (28,7 tys.). W sumie “Prawdziwy profil” obejmuje wyniki 16 serwisów tego typu. Piotr Krawiec, dyrektor ds. marketingu i PR w Money.pl, mówi, że generalnie zyskuje cała kategoria serwisów finansowych, natomiast jako powody wzrostu popularności swojego serwisu Krawiec podaje: przejęcie części użytkowników od konkurencji, rozbudowę zawartości merytorycznej (utworzenie nowych działów: np. serwis MSP – dla małych i średnich przedsiębiorstw, dział dotyczący leasingu) – m.in. poprzez zwiększenie liczby pracowników (w redakcji, w marketingu i dziale PR), wprowadzenie programu lojalnościowego i zwiększenie aktywności PR (np. poprzez patronaty medialne konferencji itp.). Według Krawca nie można mówić o bezpośrednim przełożeniu się wzrostu popularności na wyniki przychodów z reklamy, niemniej jednak wzrost przychodów z reklamy Money.pl w 2003 r. był znaczący – wyniósł kilkaset procent w porównaniu z 2002 r. “W przypadku rynku internetowego jest trochę inna sytuacja, niż ma to miejsce w przypadku rynku prasowego – duzi reklamodawcy (np. telekomy) nie zwracają się bezpośrednio do portali, tylko robią to przez agencje lub domy mediowe. Reklamodawcy nie zawsze wiedzą o wynikach popularności poszczególnych site’ów. Większość zleceń reklamowych otrzymujemy z sieci – np. Ad.netu” – wyjaśnia Krawiec. Jak wynika z zestawienia wyników badań Gemiusa, pierwsza czwórka w tej kategorii od sierpnia do listopada ub.r. notowała stały wzrost liczby użytkowników (wyjątkiem był lekki spadek Inforu w listopadzie). Również sumując wyniki wszystkich 16 serwisów ujętych w badaniu w okresie od czerwca do listopada ub.r., widać stały wzrost użytkowników (niezależnie od wahań popularności poszczególnych z nich). (MB)