Kraj

Przychody Agory w ub.r. wzrosły o blisko 9 proc. w stosunku do 2002 r.

Agora SA ogłosiła wyniki za 2003 rok. Przychody ze sprzedaży spółki w minionym roku wyniosły 853,5 mln zł, rok wcześniej...

Agora SA ogłosiła wyniki za 2003 rok. Przychody ze sprzedaży spółki w minionym roku wyniosły 853,5 mln zł, rok wcześniej – 785,3 mln zł (dynamika 8,7 proc.). Przychody segmentu prasowego (bez czasopism) spadły o prawie 4 proc. Nowe przedsięwzięcia zwiększyły wpływy Grupy o przeszło 196 mln zł. Marża EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) z działalności prasowej (bez czasopism) wyniosła 23,1 proc. i obniżyła się o 7 pkt proc. Według sprawozdania Agory SA na podwyższenie kosztów segmentu prasowego wpłynęły osłabienie złotego w stosunku do euro w 2003 r. oraz zrealizowana w czwartym kwartale ub.r. kampania promocyjna i projekty wydawnicze o łącznej wartości 36 mln zł w 2003 r. W minionym roku Grupa restrukturyzowała swoje przedsięwzięcia. Spółka reklamy zewnętrznej AMS osiągnęła planowany poziom EBITDA, czasopisma zwiększyły przychody o przeszło 16 proc. Wyniki radiostacji lokalnych były niższe od oczekiwanych. AMS, czasopisma i radiostacje obniżyły wynik operacyjny Grupy o 36,9 mln zł, a wynik netto o 44,5 mln zł. Wanda Rapaczyńska, prezes Agory SA, podkreśliła, że w rosnącym otoczeniu konkurencyjnym dla głównego produktu Agory – “Gazety Wyborczej” (wejście “Faktu” w październiku 2003 r.) – sprzedaż tego dziennika w czwartym kwartale ub.r. wzrosła o 4,9 proc. Wydatki na reklamę w dziennikach spadły w 2003 r. o prawie 8 proc. W czwartym kwartale rynek reklamy gazetowej skurczył się o dalsze 2,5 proc. mimo odbicia na całym rynku reklamy. “Konsolidacja pozycji “Gazety” jest naszym priorytetem na 2004 r. – powiedziała Wanda Rapaczyńska. – Od przeszło roku jesteśmy spółką multimedialną i nadal chcemy się rozwijać. Dlatego jednocześnie musimy przebudować spółkę, aby wykorzystać te atuty i maksymalizować jej efektywność. Temu służy trwająca kolejny rok restrukturyzacja”. W pierwszym półroczu 2004 r. Agora zamierza zwolnić w sumie ok. 500 osób. Pierwsza faza działań restrukturyzacyjnych przyniesie, począwszy od 2005 r., oszczędności rzędu 25 mln zł. W 2004 r. zarząd Agory SA planuje, że wszystkie nowe przedsięwzięcia (bez nowych projektów) będą miały pozytywny wpływ na dynamikę przychodów i poziom EBITDA Grupy. Według planów operacyjnych na 2004 r. zarówno czasopisma (bez nowego projektu “Avanti”), jak i spółka reklamy zewnętrznej zwiększą przychody o ponad 10 proc. (JD, KP)