Kraj

Konsumenci nie ufają reklamie i chcą, by było jej mniej

Większość Polaków nie lubi reklam, nie ufa im i uważa, że jest ich za dużo, zwłaszcza w telewizji - takie...

Większość Polaków nie lubi reklam, nie ufa im i uważa, że jest ich za dużo,

zwłaszcza w telewizji – takie konkluzje wynikają z badania pt. “Reklama a

konsument” przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i

Konsumentów (UOKiK) przez CBOS. Wynika z niego, że ponad 58 proc. dorosłych

Polaków nie lubi reklam, z czego ponad 40 proc. traktuje ją jak zło konieczne (tylko

33 proc. stwierdziło, że lubi reklamy). Młodzież jest bardziej tolerancyjna –

pozytywny stosunek do reklam zadeklarowało ponad 42 proc., a niechętny – ponad

48 proc. Prawie 80 proc. dorosłych uważa, że dobry towar nie potrzebuje reklamy

(70 proc. młodzieży podziela tę opinię). Tyle samo dorosłych i młodych badanych

(77,4 proc.) odpowiedziało, że z reklamy korzystają tylko firmy i producenci.

Jeszcze więcej, bo ponad 80 proc. respondentów (i młodszych, i starszych), uważa,

że reklama powinna podawać jak najwięcej informacji o samym produkcie. Za

najważniejsze w reklamach ich odbiorcy uważają: jakiego artykułu dotyczy, kto go

produkuje i jakie są jego cechy – do tych kategorii większą uwagę przykładają

dorośli, natomiast bardziej zwraca uwagę na muzykę i na to, czy reklama jest

dobrze wykonana. Jednocześnie blisko 60 proc. Polaków deklaruje, że nie ufa

reklamie: 56,7 proc. dorosłych i 59 proc. młodych respondentów odpowiedziało, że

reklamy nie podają prawdziwych informacji o produktach i usługach, a 35 proc. z

pierwszej i niemal 50 proc. z drugiej grupy deklaruje, że miało styczność z reklamą

podającą nieprawdziwe informacje. Konsumenci najmniej ufają reklamom artykułów

chemii domowej, kosmetyków (tu bardziej nieufni są dorośli) oraz artykułów

spożywczych, usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (tu ostrożniejsi są młodsi

klienci). Niemal połowa badanych korzystających z reklam, gdy zamierza kupić

reklamowany produkt, szuka potwierdzenia informacji z reklamy jeszcze w innym

źródle (najczęściej u znajomych i przyjaciół oraz w sklepie), jednak wśród młodzieży

tylko niewielka część robi to zawsze. Zdecydowana większość badanych (blisko 90

proc.) uważa, że w telewizji jest zbyt dużo reklam, jeśli chodzi o radio, to uważa tak

50 proc. dorosłych, a 37 proc. młodych, podobnie w prasie (w kolejności: 48 i 34

proc.). Natomiast odwrotne proporcje mają miejsce, jeśli chodzi o internet – 50

proc. młodych ludzi odpowiada, że reklam online jest za dużo, tego zdania jest

również niemal 32 proc. dorosłych. Pocieszeniem dla branży reklamowej i

reklamodawców może być fakt, że ponad 60 proc. respondentów zdaje sobie

sprawę, że reklama jest koniecznością, aby producenci mogli rozwijać produkcję i

większość Polaków akceptuje sponsoring jako formę reklamy (i to zarówno w radiu i

telewizji, jak i sponsorowanie koncertów i imprez), wyjątkiem są tu producenci

alkoholi wysokoprocentowych i papierosów (tu akceptacja sponsoringu podobnie jak i

w przypadku dopuszczalności ich reklam jest niższa niż w przypadku innych

produktów). Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 957

dorosłych i 220 dzieci w wieku 12-18 lat w grudniu ub.r. Ewa Kubis, wiceprezes

UOKiK, powiedziała, że w ub.r. urząd rozpoczął 45 spraw związanych z reklamami,

25 z nich zostało zakończonych. “To oczywiście nie daje pełnego obrazu, urząd jest

wręcz zalany skargami od konsumentów dotyczącymi nierzetelnej i nieuczciwej

reklamy” – twierdzi Kubis. UOKiK zapowiada, że ta analiza była dopiero pierwszą z

serii badań na temat zwyczajów Polaków jako konsumentów, świadomości swoich

praw konsumenckich i wpływu, jaki wywierają reklamy. Natomiast po wejściu Polski

do Unii Europejskiej UOKiK wraz z Komisją Europejską zamierza prowadzić stałe

cykliczne badania dostępności i jakości produktów i usług na poszczególnych

rynkach. (MB)