Kraj

ZOG prognozuje spadek wydatków reklamowych w br.

O blisko 1 proc. zmniejszy się rynek według ZenithOptimedia.

ZenithOptimedia szacuje, że w 2012 roku łączne wydatki na reklamę w Polsce spadną o 0,7 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Tym samym rewiduje wcześniejsze estymacje mówiące o wzroście na poziomie 1,9 proc. Prognozowana wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku 7,09 mld zł netto. Obniżenie wydatków reklamowych wynika z ogólnej sytuacji makroekonomicznej, która pociąga za sobą ograniczenia budżetów.
Jak tłumaczą przedstawiciele ZOG-u, wcześniejsze estymacje zostały zrewidowane z powodu mało optymistycznych informacji płynących z rynku, dotyczących wartości wydatków reklamowych w I kwartale oraz prognoz gospodarczych mówiących o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji. – Ostrożniejsze prognozy wynikają także z weryfikacji wcześniejszych oczekiwań związanych z Euro 2012. Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców, ci jednak obcięli inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym – tłumaczy Anna Marszalik-Kraszewska, dyrektor działu rozwoju badań DriveR, ZenithOptimedia Group. Beneficjentem Euro 2012 miał być outdoor, jednak okazało się, że mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów, które od pewnego czasu dotykają to medium. ZenithOptimedia szacuje, że w tym roku wydatki na reklamę OOH zmniejszą się w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 proc. Nieznaczny spadek odnotuje największe pod względem udziału w wydatkach medium, czyli telewizja. Inwestycje na reklamę telewizyjną będą niższe od ubiegłorocznych o 0,4 proc. Radio, kino i internet to jedyne media, w których zdaniem analityków ZenithOptimedia wydatki reklamowe wzrosną. Będzie to odpowiednio: 2,5, 3,7 oraz 11,5 proc.