Kraj

Wydatki na reklamę aut rosną, mimo że ich sprzedaż spada

Importerzy zwiększyli nakłady w mediach o 23 proc.

Polscy importerzy wydali w pierwszej połowie br. na reklamę samochodów w mediach o 23 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. – wynika z danych Kantar Media (dane cennikowe netto).

Zainwestowali w tym czasie w mediach 682,7 mln zł, z czego 620,3 mln zł poszło na wsparcie aut osobowych, pozostała kwota obejmuje wydatki na tzw. grupę środków transportu, często są to reklamy wizerunkowe całych koncernów motoryzacyjnych.

Importerzy wydali więcej niż rok wcześniej mimo spadków sprzedaży nowych aut. W czerwcu br. odnotowano pierwszy spadek od początku roku, wśród nowych lekkich samochodów (osobowych i dostawczych razem) – zarejestrowano ich 26 530, mniej o 6,4 proc. niż rok wcześniej i także mniej o 2,5 proc. niż w maju br. W grupie tej były 23 393 nowe samochody osobowe (mniej o 5,4 proc., licząc rok do roku, i mniej o 2,7 proc. niż w maju br.; dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego).

Na pozycję reklamowego lidera branży moto w tym roku wybija się Volkswagen Group Polska, importer m.in. Audi i Volkswagena. Firma przeznaczyła na wsparcie swoich aut 121,1 mln zł.

Wiceliderem tegorocznego rankingu jest Kia Motors Polska, która wydała na reklamę 59,3 mln zł. W ub.r. importer ten był poza pierwszą dziesiątką największych reklamodawców branży motoryzacyjnej. Wzrost inwestycji we wsparcie związany jest z aktywnościami Kia wokół Euro 2012, gdzie marka była sponsorem.

Trzecią lokatę w zestawieniu wydatków reklamowych zajmuje Fiat Auto Poland – ubiegłoroczny lider. Importer w tym roku zmniejszył nakłady na wsparcie swoich produktów o 21,4 proc., do 57,9 mln zł.

Kolejne pozycje w rankingu wydatków reklamowych zajmują Hyundai Motor Poland (53,2 mln zł), Toyota Motor Polska (48,6 mln zł), Renault Polska (42,7 mln zł), Peugeot Polska (42 mln zł), Nissan (40,9 mln zł), General Motors Poland (39,3 mln zł) i Citroen Polska (36,6 mln zł).