Kraj

Polacy coraz chętniej kupują online

Internet ma coraz większy wpływ na to, co, a przede wszystkim gdzie i za ile kupujemy - wynika z najnowszego raportu ACNielsen Polska.

W korzystaniu z internetu pod kątem zakupów spożywczych zwyczaje Polaków nie różnią się od zwyczajów przeciętnego Europejczyka – internet dla ok. 50 proc. jest przede wszystkim źródłem informacji o produktach.

Konsumenci najczęściej poszukują informacji o cenie produktu lub opinii innych konsumentów, a także aktualnych wiadomości o promocjach i okazjach (50 proc.). Chętnie przeglądają sklepowe broszury, porównują ceny czy szukają kuponów zniżkowych.

Na tle Europy Polacy są znacznie bardziej wrażliwi na wahania cenowe, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy miały znaczny wpływ na nawyki zakupowe dla 71 proc. Polaków (w porównaniu z 51 proc. dla Europy).

Dla ok. 46 proc. konsumentów w Polsce informacje na opakowaniu dotyczące produktu są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

O ile poszukiwanie w sieci informacji o produktach czy promocji jest dla większości polskich internautów czynnością codzienną lub wykonywaną kilka razy w tygodniu, o tyle samych zakupów przez internet dokonują nieco rzadziej – 59 proc. respondentów kupuje produkty w sieci przeciętnie raz na miesiąc.

Polacy kupują w internecie szczególnie dużo biżuterii oraz ubrań. Sporą część zakupów internetowych stanowi sprzęt elektroniczny. Produktów spożywczych kupujemy mniej niż przeciętny Europejczyk. Natomiast podobnie jak i dla pozostałych mieszkańców Starego Kontynentu poza ubraniami duża część zakupów internetowych powiązana jest ze spędzaniem wolnego czasu – kupowane są więc książki, gry, bilety do kina bądź rezerwowane są wakacje.

Polacy dużo chętniej kupują w sieci części samochodowe bądź motocyklowe (15 proc. w porównaniu z 9-proc. średnią europejską).

Wciąż stosunkowo małym zainteresowaniem zarówno w Polsce, jak i w Europie cieszą się listy życzeń czy też listy zakupów umożliwiające łatwy i szybki dostęp do wcześniej wybranych produktów – korzysta z nich mała grupa ok. 4 proc. internautów.

Global Online Consumer Survey jest międzynarodowym badaniem prowadzonym od 2005 r. na próbie ponad 28 tys. użytkowników internetu w 56 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.