Kraj

Starlink przewiduje 6-proc. spadek rynku reklamy

Po trzech kwartałach rynek reklamowy skurczył się o 5,3 proc. - wynika z analiz domu mediowego.

Po trzech kwartałach rynek reklamy w Polsce traci 5,3 proc. wobec tego samego okresu 2011, a jego wartość wynosi 5,079 mld złotych. Trzeci kwartał 2012 był słabszy od analogicznego kwartału ubiegłego roku o 7,6 proc. i najsłabszy od początku roku.

– Najważniejsze czynniki pogarszające sytuację na rynku reklamy to przede wszystkim redukcje budżetów w branży FMCG, „efekt Euro”, nieznaczne spowolnienie gospodarcze w sektorze farmaceutycznym oraz w finansach. Natomiast największy pozytywny wpływ na rynek reklamy miały działania reklamowe sektora handel. Postępujące spowolnienie gospodarcze, pogarszające się nastroje konsumenckie oraz sygnały z rynku świadczące o tym, że IV kwartał może być szczególnie trudny dla rynku, powodują rewizję naszych prognoz na 2012 r. do poziomu ok. – 6 proc. – mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka.
Po trzech kwartałach wzrostową dynamikę przychodów utrzymały jedynie internet i reklama kinowa, przy czym dwucyfrowo rosły tylko przychody reklamowe kin (11,5 proc.). Wzrost wydatków reklamowych na internet wyniósł  9,8 proc., podczas gdy w analogicznym okresie zeszłego roku ten wzrost wynosił ponad 22 proc. Dodatnią dynamikę wydatków na reklamę online napędza przede wszystkim reklama w wyszukiwarkach w III kwartale (+18 proc.). W formatach graficznych obserwujemy wzrost udziału formatu wideo (ok. 8 proc. całej reklamy display).
Spadkowa dynamika przychodów reklamowych w telewizji nieco przyhamowała w III kwartale. Jednak wartości sprzedanych spotów w trzecim kwartale spadła o 7 proc.

Pogarsza się kondycja stacji ogólnopolskich. W ocenie twórców raportu w szczególnie trudnej sytuacji jest Telewizja Polska, która mimo transmisji igrzysk olimpijskich nie zdołała w III kwartale zahamować negatywnej dynamiki przychodów. Po trzech kwartałach obie anteny ogólnopolskie TVP oraz TVN i Polsat tracą ponad 10 proc. przychodów reklamowych. Dzięki miesiącom wakacyjnym oglądalność zwiększyły stacje tematyczne. Po trzech kwartałach ich udział w oglądalności wynosi 38,5 proc. Rosną też ich przychody, po trzech kwartałach dynamika wynosi 11,7 proc., a udział w rynku TV wzrósł z 18,9 proc. na 21,9 proc. Także mniejsze stacje ogólnopolskie poprawiły wyniki: TV Puls, TV4 i TVN7 – ich udział w oglądalności dzięki cyfryzacji wzrósł (14,8 proc.), rosną też przychody tych kanałów (16,4 proc.).
Branża FMCG po trzech kwartałach zmniejszyła swoje wydatki o ponad 206,5 mln zł. III kwartał pogłębił spadek inwestycji sektora produktów farmaceutycznych i leków. Wakacje tradycyjnie nie są miesiącami aktywności firm farmaceutycznych, ale również wrzesień nie przyniósł ożywienia. W trzecim kwartale odnotowaliśmy nieznaczny wzrost wydatków w sektorze finanse, jednak nie zdołał on zahamować ujemnej dynamiki całego badanego okresu. Jedyny segment napędzający tę branżę to ubezpieczenia.
Po trzech kwartałach największy wolumenowy wzrost wydatków reklamowych zanotował sektor handel. Reklamodawcy z tego segmentu wydali więcej o 26,4 mln zł niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Pozostałe sektory, które odnotowały wzrosty, to: czas wolny, sprzęty domowe, meble i dekoracje, komputery i audio wideo, podróże i turystyka, hotele i restauracje.