Kraj

BGŻ przejmie polską filię Rabobanku. Będzie zmiana marki?

Holenderski właściciel BGŻ zamierza najpóźniej do połowy 2014 r. włączyć Rabobank Polska do BGŻ. Czy będzie to wstępem do zmiany marki BGŻ, tego bank na razie nie mówi.

Bank BGŻ, którego większościowym akcjonariuszem (98 proc.) jest holenderska grupa Rabobank, zapowiedział, że najpewniej do końca przyszłego roku, a na pewno nie później niż do połowy 2014 r. zarejestruje przejęcie przez BGŻ jego polskiej filii Rabobank Polska. Ten bank dotychczas zajmował się obsługą klientów korporacyjnych. Holendrzy złożyli tę obietnicę połączenia (a także zwiększenia płynności akcji BGŻ notowanych na GPW do połowy 2016 r. 25 proc. akcji BGŻ ma się znaleźć w obrocie giełdowym) Komisji Nadzoru Finansowego, gdy starali się o zgodę na przejęcie pełnej kontroli nad BGŻ, co formalnie nastąpiło w minionym kwartale.

Przy tej okazji powraca temat ewentualnego rebrandingu marki BGŻ na Rabobank. W centrali BGŻ usłyszeliśmy, że sprawa jest „politycznie delikatna”, a żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły. Oficjalnie bank sprawy potencjalnego rebrandingu nie komentuje, a „dalsze informacje dotyczące połączenia zostaną przekazane niezwłocznie po ich ustaleniu”.

Od wiosny BGŻ zdecydowanie agresywniej stara się walczyć na rynku detalicznym. Zwiększa też nakłady na reklamę. Współpracuje z agencją reklamową Grandes Kochonos i domem mediowym Initiative Warszawa. Od roku szefową marketingu BGŻ jest Małgorzata Nycz, która wcześniej przez pięć lat pracowała w marketingu banku Polbank EFG (przejmowanym obecnie przez Raiffeisena).

W marcu br. Wojciech Sass, wiceprezes BGŻ, zapowiadał, że celem zarządu jest, by spontaniczna znajomość marki BGŻ do 2014 r. wzrosła z 20 do 30 proc.

W listopadzie 2011 r. BGŻ uruchomił internetowy bank BGŻOptima, którego celem jest zbieranie z rynku depozytów. Zarząd zapowiadał, że nowy bank w ciągu dwóch lat pozyska 100 tys. klientów i zbierze 2,5 mld zł. Ten plan udało się zrealizować w ciągu 7,5 miesięcy. Na koniec III kw. br. BGŻ gromadził 25,7 mld zł depozytów, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, przede wszystkim dzięki oszczędnościom zgromadzonym w BGŻOptima. Po trzech kwartałach 2012 r. BGŻ miał 77,7 mln zł zysku netto.  

W Holandii Rabobank obsługuje ponad połowę mieszkańców i holenderskich firm. Działa także m.in. w Belgii, w Irlandii, Nowej Zelandii i Australii prowadzi zaś bankowość internetową pod marką RaboDirect.

BGŻ zapowiedział też „restrukturyzację zatrudnienia”, która obejmie maksymalnie 370 pracowników z ponad 5,8 tys. zatrudnionych i potrwa do czerwca 2013 r.