Kraj

Orange największym reklamodawcą telewizyjnym 2012 r.

Nielsen podsumowuje miniony rok w telewizji.

Nielsen Audience Measurement, firma zajmująca się monitoringiem rynku telewizyjnego, podsumowała miniony rok  zarówno pod względem oglądalności stacji telewizyjnych, jak i wpływów reklamowych.

Największym reklamodawcą telewizyjnym w 2012 r. okazało się Orange Polska (Grupa Telekomunikacji Polskiej), które w minionym roku wydało 542,3 mln zł (wydatki cennikowe, bez uwzględnienia rabatów, obliczone na podstawie danych z 20 stacji o najwyższych wpływach w ub.r.), o 30 proc. więcej niż w 2011 r. To efekt rebrandingu – zmiany marki z TP na Orange, którą były narodowy operator telekomunikacyjny przeprowadził przy okazji Euro 2012.
Na drugim miejscu znalazła się firma farmaceutyczna Aflofarm, która w ub.r. wydała na reklamy telewizyjne 468,4 mln zł, o ponad 150 mln zł (czyli blisko 50 proc.) więcej niż rok wcześniej.
Na podium powrócił koncern Procter & Gamble, chociaż jego ubiegłoroczne wydatki telewizyjne (blisko 417 mln zł) były o 70 mln zł (14 proc.) niższe niż w 2011 r.
Kolejne miejsca w tym zestawieniu zajmują: koncern Unilever (396,6 mln zł; spadek o 25 proc.), Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci komórkowej T-Mobile (390,7 mln zł; spadek o ok. 5 proc.), Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus, (321,6 mln zł; spadek o 20 proc.), US Pharmacia (285 mln zł; spadek o 3 proc.), Ferrero Polska (260,7 mln zł; spadek o 3,5 proc.), Reckitt Benckiser (242 mln zł; wzrost o 15 proc.) oraz Masterfoods (235,4 mln zł; wzrost o 12 proc.).

Jeśli chodzi o oglądalność, to wciąż ulubioną stacją Polaków pozostaje TVP1, która jednak w ciągu minionego roku straciła 2 pkt proc. w udziałach (15,41 proc. – średnio roczny SHR liczony dla widowni 4+). Wszystkie cztery największe kanały ogólnopolskie traciły udziały w widowni: Polsat – o 0,56 pkt proc. (do 13,97 proc.), TVN – o 1 pkt proc. (do 13,93 proc.) i TVP2 – o 0,7 pkt proc. (do 12,56 proc.). Udziały w widowni traciły także kanały informacyjne TVP Info – o 0,42 pkt proc. (do 3,82 proc.) i TVN24 – o 0,08 pkt proc. (do 3,06 proc.), niewiele natomiast zyskał Polsat News – 0,09 pkt proc. (do 0,9 proc.).

W tzw. komercyjnej grupie widzów (w wieku 16-49 lat) najchętniej oglądaną stacją pozostawał Polsat (średnio roczny SHR 15,71 proc. – spadek o 0,74 pkt proc.), na drugim miejscu utrzymywał się TVN (14,75 proc. – spadek o 1,34 pkt proc.), a na kolejnych dwóch miejscach: TVP1 (12,05 proc. – spadek o 1,59 pkt proc.) i TVP2 (10,82 proc. – spadek o 1,04 pkt proc.). Wart odnotowania jest wzrost udziałów TVP Puls (o 0,57 pkt proc. – do 2,51 proc.) jako jednego z wyraźniejszych beneficjentów cyfryzacji telewizji naziemnej (stacja zyskała zasięg dzięki wejściu na MUX).

Podobnie jak w 2011 r., tak i w ub.r. najlepiej zarabiającą stacją telewizyjną (według wyliczeń cennikowych) był TVN (3,477 mld zł wpływów, wzrost o 7,8 proc.), który wedle tego zestawienia powiększył nawet przewagę nad swoimi konkurentami. Polsat zarobił w ub.r. 3,040 mld zł (o 2,4 proc. mniej), TVP1 zaś – 2,043 mld zł (-9,4 proc.), a TVP2 – 1,299 mld zł (-10,4 proc.). Skutecznością w pozyskiwaniu reklamodawców wykazał się kanał Discovery, który w minionym roku zwiększył swoje wpływy o blisko 80 mln zł, czyli o ponad jedną czwartą (do 377 mln zł).

Statystyczny Polak w ubiegłym roku każdego dnia spędził przed telewizorem 4 godziny i 3 minuty (średnia nie odbiegającą istotnie od lat poprzednich).