Kraj

Duże wahania na rynku reklamy wielkoformatowej

W porównaniu z 2011 r. wydatki na ten rodzaj reklamy spadły o 0,7 proc. i wyniosły 83 mln zł.

Grudzień okazał się miesiącem najniższych inwestycji reklamowych w całym roku (w latach ubiegłych był na szóstym miejscu), co spowodowane było działaniami w okresie mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Nastąpił wtedy wzrost sprzedaży – o 15,2 proc. w całym II kwartale. Po mistrzostwach nastąpił zastój, którego efektem jest m.in. spadek wydatków o 22,2 proc. w IV kwartale, w tym redukcja w grudniu aż o 41,5 proc.

Największy spadek, wynoszący aż 60,4 proc., zanotowała branża telekomunikacyjna (3,7 mln zł zysku w 2012 r. wobec 9,4 mln zł w r. 2011). Największy wzrost w 2012 r. odnotowały trzy sektory – podróże i turystyka, komputery i audio wideo oraz napoje i alkohole. 

W 2012 r. z możliwości reklamy wielkoformatowej skorzystało 337 firm. Daje to 10,9 proc. wzrostu, w ubiegłym roku bowiem z tej możliwości skorzystało 304 reklamodawców. Średnia cena transakcyjna wyniosła 49 638 zł. Największym zainteresowaniem cieszyły się nośniki typu Standard w strefie A.

Raport na podstawie monitoringu 280 lokalizacji wielkoformatowych przygotowało CAM Media SA.