Kraj

Jeden nowy klient kosztował T-Mobile ponad 260 tys. zł

W ub.r. PTC zwiększyła liczbę klientów o ok. 1,9 mln, wydając na reklamy blisko pół miliarda złotych.

Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci komórkowej T-Mobile, podał, że w ub.r. zwiększył liczbę klientów o 1,879 mln (z 14,16 do 16,04 mln). Liczba użytkowników telefonów na kartę (prepaid) wzrosła o 1,65 mln (z 7,39 do 9,04 mln).

To w głównej mierze zasługa zmiany sposobu liczenia aktywnych kart prepaid wprowadzonej przez polski T-Mobile jesienią 2011 r. (roczna ważność konta po każdym doładowaniu). Deutsche Telekom, właściciel PTC, w swoim rocznym raporcie szacuje, że z tego tytułu baza klientów prepaid polskiego operatora w 2011 r. zwiększyła się o 1 mln, a w minionym o kolejne 2 mln.
   
Natomiast liczba abonentów PTC wzrosła w ub.r. o 231 tys. (z 6,76 do 6,99 mln). To zdecydowana (dziewięciokrotna) poprawa, w 2011 r. bowiem operator powiększył bazę klientów kontraktowych raptem o 25 tys.

W ubiegłym roku na reklamy swoich usług T-Mobile wydał 496,1 mln zł, o 17,5 proc. mniej (kwoty nie uwzględniają rabatów; źródło: Kantar Media). Można by więc przeliczyć, że na każdego nowego klienta telekom wydał 264 tys. zł z reklamowych pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że oprócz pozyskiwania nowych reklamy mają także na celu utrzymywanie dotychczasowej bazy klientów.

W telewizji PTC wydał w ub.r. 390,7 mln zł, o ok. 5 proc. niż w 2011 r. (źródło: NAM).

Z powodzeniem T-Mobile sprzedawał w ub.r. usługę mobilnego internetu Blueconnect – w ub.r. operatorowi przybyło 218 tys. jej użytkowników (z 755 do 973 tys., czyli o blisko 29 proc.).

W całym 2012 r. przychody PTC wyniosły 7,023 mld zł i były niższe o 1,9 proc. w porównaniu z 2011 r.

EBITDA PTC wyniosła w ub.r. 2,454 mld zł i była niższa o 5,4 proc. w porównaniu z 2011 r.