Kraj

Według AGB Polska widzowie wybrali Euro 2004 kosztem relacji z wyborów

Według firmy badawczej AGB Polska polscy widzowie częściej wybierali oglądanie meczu Francja - Anglia rozgrywanego podczas Euro 2004 niż relacje...

Według firmy badawczej AGB Polska polscy widzowie częściej wybierali oglądanie meczu Francja – Anglia rozgrywanego podczas Euro 2004 niż relacje z podsumowań wyborów do Parlamentu Europejskiego. Wyniki elekcji mogli śledzić w TVN24 i TVP. W dniu wyborów 13 czerwca br. redakcje TVN24 i “Rzeczpospolitej” zorganizowały wspólny “Wieczór wyborczy”. Emitowany był on od godz. 21.50 do północy. Oglądalność programu wyniosła jednak zaledwie 128 tys. widzów (udział stacji w zasięgu TVN24 wyniósł 3,3 proc.). Warto zaznaczyć, że o tej porze w TVP1 transmitowany był mecz piłki nożnej mistrzostw Europy Francja – Anglia. Jego emisja rozpoczęła się o 20.17, a zakończyła o 22.40. Mecz skupił przed telewizorami 5 mln 867 tys. widzów (udział stacji w trakcie emisji meczu wyniósł 40,3 proc. widowni). Wieczór wyborczy w TVP rozpoczął się od “Panoramy” o godz. 22.00 (TVP2). Następnie kontynuowany był jako “Wieczór europejski” w TVP1 i trwał od zakończenia transmisji meczu piłki nożnej do 00.15. “Panoramę” oglądało 2 mln 320 tys. widzów (udział stacji w czasie emisji wyniósł 16,17 proc.), natomiast “Wieczór europejski” w TVP1 – 2 mln 21 tys. (udział stacji 26,9 proc.). Frekwencja Polaków w wyborach była bardzo niska – wyniosła według najnowszych informacji około 21 proc. Według sondażu sopockiej Pracowni Badań Społecznych przeprowadzonego na zlecenie TVN24 i “Rzeczypospolitej” i opublikowanego przez TVN24 o godz. 22 wybory wygrała Platforma Obywatelska, która zdobyła 28 proc. głosów, drugie miejsce zajęła LPR – 16 proc., a trzecie Samoobrona – 13 proc. “Wieczór europejski” skupił przed telewizorami głównie płeć męską, która stanowiła 55,8 proc. widzów (kobiety – 44,2 proc.). Większość widzów była w wieku 40-59 lat, pochodziła ze średnich i dużych miast oraz miała wykształcenie średnie lub wyższe. (JP)