Kraj

ZOG przewiduje ponad 5-proc. spadek rynku reklamy

W I kwartale 2013 r. spadły wydatki na reklamę żywności, również trzech największych operatorów telekomunikacyjnych ograniczyło wydatki.

ZenithOptimedia prognozuje, że łączne wydatki netto na reklamę w Polsce w 2013 r. spadną o 5,2 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku niecałe 6,4 mld zł.
Według podsumowań domu mediowego w I kwartale 2013 r. spadły wydatki na reklamę w kategorii żywność. Również trzech największych operatorów telekomunikacyjnych ograniczyło wydatki. Na stabilnym poziomie, głównie dzięki aktywności największych graczy, utrzymują się inwestycje reklamowe branży finansowej. Wzrosły natomiast wydatki firm farmaceutycznych i handlowych. W drugim półroczu spodziewane jest lekkie przyspieszenie tempa wzrostu, napędzanego w głównej mierze eksportem i rosnącą konsumpcją. – Jeśli jednak sytuacja gospodarcza w drugim półroczu nie ulegnie poprawie, to silnie skorelowany z dynamiką PKB rynek reklamowy może się skurczyć w tym roku nawet o 8-9 proc. – wyjaśnia Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group.

Agencja szacuje, że w 2013 r. wydatki na reklamę telewizyjną będą niższe od ubiegłorocznych o 5,7 proc. Główne czynniki spadku budżetów netto to ogólna sytuacja na rynku oraz przepływ widowni, a co za tym idzie – pieniędzy, z czterech największych ogólnopolskich stacji (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) do stacji odbieranych dzięki naziemnej telewizji cyfrowej.

Internet nadal utrzymuje wzrost, umacniając swoją silną pozycję drugiego po telewizji medium. W 2013 r. wydatki reklamowe w internecie wzrosną o 7,5 proc. Dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo, postrzeganą coraz częściej jako przedłużenie kampanii telewizyjnych. Wraz z rosnącą liczbą użytkowników smartfonów i tabletów marketerzy zwiększają także inwestycje w mobile marketing. Rosną również budżety na kampanie w social mediach, w szczególności w Facebooku, oraz na reklamy w wyszukiwarce Google, choć nieco wolniej niż w ubiegłych latach. Wzrost wydatków na reklamę wideo, mobile, social media i SEM odbywa się kosztem klasycznych kampanii display.

Inwestycje w reklamę w magazynach spadną o 20,8 proc. Jeszcze więcej, bo 21,5 proc. stracą dzienniki. W I kwartale tego roku wydatki na reklamę w prasie zmniejszyli reklamodawcy ze wszystkich branż, jednak szczególnie z branży motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej (każdy z trzech głównych graczy z tej branży cennikowo zmniejszył swoje wydatki w magazynach o ponad połowę).

Według prognoz ZenithOptimedia wydatki na reklamę OOH będą w 2013 r. niższe od ubiegłorocznych o 8,2 proc. W I kwartale 2013 r. wydatki na outdoor najbardziej ograniczyli reklamodawcy z branży motoryzacyjnej, rozrywkowej i producenci żywności.

Oczekiwany jest także kolejny rok niewielkich spadków radia. Wydatki na reklamę radiową spadną o 0,6 proc.

Kino to drugie, obok internetu, medium, które odnotuje wzrost – o 2,7 proc. Cyfryzacja kina i dobre pozycje filmowe przyciągające widzów do kin dają nadzieję na stabilny wzrost przychodów z reklam.